Hej!
Vad är det här för rörkoppling och hur får man isär den?
En sådan koppling har börjat läcka i duschen i ena badrummet. Tänkte först att det var någon form av klämringskoppling men vid närmare inspektion ser det ju inte alls så ut. Min förhoppning var att kunna kunna ta isär och sätta ihop med en ny klämringskoppling men visade sig svårare än jag trodde att få isär… Är det bara mer våld som behövs?
 
  • Metallrör och kopplingar mot en vägg, del av VVS-installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du provat med att försöka vrida det runt med en polygrip, ser nästan ut som att ytterdelen är gängad
 
Nja, det verkar som att hela vinkeln inklusive den tjockare delen (som det står 12mm på) är i ett stycke. Den är dessutom helt rund så verkar inte vara menad att skruva på. (Det var också min första tanke att det skulle gå att lossa genom att skruva men verkar inte så.)
 
  • Närbild på metallkomponent, möjligen en del av en rörledning eller maskineri, med fokus på anslutningsdetaljen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Jag tror det är en äldre variant av pushfit.

Google på det så kommer du hitta filmer och verktyg hur man denonterar men du behöver inte köpa verktyget för en koppling om du är lite lösningsorienterad.
 
Kan vara en typ som lanserades för många år sedan. Man bara tryckte in röret och det låstes på något sätt. Blir nog att kanske vrida röret och dra. Ingen garanti då det är av äldre karaktär. Kanske bäst att tänka om med nya delar rör/kopplingar.


EDIT Där ser man finns fortfarande en typ nav dessa
 
Tack för alla svar! Hade helst undvikit att byta allt för mycket. (Äldre badrum som ändå skall renoveras inom överskådlig tid.) Kanske testar en kombination med mer kraft och lite värme. Problemet är ju att det nog sitter motsvarande kassa kopplingar i de andra ändarna av rören så om jag tar i för mycket är väll risken att det läcker någon annanstans…
 
Den kanske funkar som John Guest-kopplingar, man trycker den inre plastringen inåt och sedan drar man röret utåt medans man fortsätter hålla in plastringen. :thinking:
 
Rickard.
13th Marine 13th Marine skrev:
Den kanske funkar som John Guest-kopplingar, man trycker den inre plastringen inåt och sedan drar man röret utåt medans man fortsätter hålla in plastringen. :thinking:
Stämmer bra det men dom jag har sett är inte riktigt lika medgörliga så någon form av verktyg behövs för att trycka tillbaka plastringen.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Den kanske funkar som John Guest-kopplingar, man trycker den inre plastringen inåt och sedan drar man röret utåt medans man fortsätter hålla in plastringen. :thinking:
Ha, det funkade! Jag tog en skiftnyckel kring röret och tryckte till på plastringen och då bara flög den av! Nu så gäller det bara att se om en ny klämringskoppling passar eller om jag ev behöver korta av/fräscha till ändarna lite först.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Stort tack till er alla! Världens bästa forum!
 
  • Gilla
ådal
  • Laddar…
Krilleman
Kopplingen benämns ofta Puschfit eller Tectite i Sverige.
Utomlands benämns den nästan alltid "sharkbite".

TA (Dagens IMI Hydronics) försökte lansera denna kopplingen tidigt 2000-tal, under namnet TA-tectite.
Den floppade i Sverige då.

Nu har flera andra tillverkare anammat denna koppling. Finns bland annat på rinkaby att köpa VSH.
https://www.rinkabyror.se/artiklar/ror-och-rordelar/vsh-tectite-pushfit-kopplingar/
Länk till tillverkaren:
https://aalberts-ips.se/produkter/vsh-tectite/

LK Systems har laserat sin egna version för PEX.
https://www.lksystems.se/sv/produkter/universal/pushfit/

Diagram visar insidan av en SharkBite rördel med mässingskropp, O-ring och grip-ring för PEX- och koppar-rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.