Hej,

Jag har ett rör som läcker vatten på vinden (se bifogade bilded) som behöver åtgärdas. Det är inte panik just ju, men lika bra att åtgärda :) Ni kommer säkert skratta åt min lekmanslösning med silvertejp och IKEA-bunke.

Vilken typ av hantverkare ska jag ringa som jag kan fixa det här? Som nyinflyttad villägare och lekman har jag ingen aning om det är ett ventilationsrör, avloppsrör eller ett rör som på något sätt är kopplat till skorstenen. Det verkar bara droppa vatten när vi är hemma och bor i huset, för under nyår när vi var borta några dagar kom det inget nytt vatten i bunken, min temporära lösning :)

Röret i fråga är det svarta röret. Det går ut precis bredvid skorstenen. På vinden finns också ett silver-metalliskt rör som verkar gå rakt in i badrummet där det också sitter en fläkt som går igång så fort man duschar.

Fakta om huset: Byggt 1946 av Småa, Långbro, Stockholm, sluttningshus/sutterängshus

Tack på förhand!

/Mange
 
  • Svart rör med läckage på vind tejpats provisoriskt, omgiven av isolering och husdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart rör på vind som läcker med temporär silvertejpreparation och en vit plastbunke under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Avlppsventilation och röret går rakt ut på taket, är inget direkt farligt om du tätat det med något så det inte droppar, att det inte droppar vid bortavaro kan bero på att inte toan används. Fläktröret som det heter går nog in i skorstenen och rätt. Ingen ko på isen med läckan, tejpa till så det inte läcker och ta det till våren
 
  • Gilla
Mangepange84
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Avlppsventilation och röret går rakt ut på taket, är inget direkt farligt om du tätat det med något så det inte droppar, att det inte droppar vid bortavaro kan bero på att inte toan används. Fläktröret som det heter går nog in i skorstenen och rätt. Ingen ko på isen med läckan, tejpa till så det inte läcker och ta det till våren
Bara så jag förstår till 100%, det svarta röret som läcker är alltså ett avloppsrör? Blev lite osäker, så frågar för säkerhets skull. Har du något tips på vad man kan täta läckan med, något speciellt material som lämnar sig bra på en kallvind? Tack så mycket för svar Jonas - superuppskattat! (y)
 
Det är ventilation till avloppet.
 
  • Gilla
rillethedude och 1 till
  • Laddar…
Ser ut som du har lite bakfall mot 90-böjen som går ut mot taket sen, skjut upp böjen så du inte får stående vatten där så kommer det nog bli bättre.
 
  • Gilla
Mangepange84
  • Laddar…
davveno1 davveno1 skrev:
Ser ut som du har lite bakfall mot 90-böjen som går ut mot taket sen, skjut upp böjen så du inte får stående vatten där så kommer det nog bli bättre.
Briljant svar ;) Ska genast upp på vinden och testa. Är det ett omfattande jobb för en VVS-kunnig att byta rör / fixa allt det här? Tänkte ta in offert så frågar mest så man inte blir lurad :) Jag tror det här röret har suttit här sen huset byggdes för 75 år sen ...
 
S johd01 skrev:
Kanske fungerar bättre att täta med annat än silvertejp. Typ denna självvulkaniserande tejp från biltema
[länk]

Sedan behöver det där nog åtgärdas, någon gång närmaste tio åren.
Åker och köper imorgon. Som lekman tar man först vad man haver, sen köper man riktiga grejer, sånt som du tipsar om. TAAACK!
 
De byts säkert på ett par timmar, men de ser ut som böjen har glidit ner och orsakar bakfall där vatten kan bli stående. De är aldrig bra.
 
Börja med att lyfta röret och palla upp det så att det är fall hela vägen.
 
Röret verkar ha glidit ner då någon skruvat loss upphängningen till röret någon gång.
Den är fäst runt röret ute vid 90graders böjen och har varit fastskruvad uppe på en takstol med två skruv. Du finner säkert skruvhålen uppe i taket rakt över där stålbadet är fäst. Lyft upp och skruva fast detta där det suttit så lär det fungera som det var tänkt när det byggdes.
 
GoC GoC skrev:
Röret verkar ha glidit ner då någon skruvat loss upphängningen till röret någon gång.
Den är fäst runt röret ute vid 90graders böjen och har varit fastskruvad uppe på en takstol med två skruv. Du finner säkert skruvhålen uppe i taket rakt över där stålbadet är fäst. Lyft upp och skruva fast detta där det suttit så lär det fungera som det var tänkt när det byggdes.
Tack! (y) Försökt lyfta röret nu på morgonen men det sitter stenhårt och är rätt tungt. Behöver jag smörja 90-graders böjen eller behövs det domkraft för sånt här?
 
M Mangepange84 skrev:
Tack! (y) Försökt lyfta röret nu på morgonen men det sitter stenhårt och är rätt tungt. Behöver jag smörja 90-graders böjen eller behövs det domkraft för sånt här?
Jag försökte lyfta 90-graders böjen närmast skorstenen, antar det är den ni menar?
 
Förmodligen går det trögt i takgenomföringen. Sätt ett spännband mellan röret och takbjälken ovanför så kan du lyfta försiktigt och se vad som händer.
 
  • Gilla
Mangepange84
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.