Vi har köpt ett gammalt torp som vi tänkt att försköna efterhand. Tänkte börja lite lätt med att måla om i ett av rummen.
Problemet är att jag inte vet vad det är för väggmaterial. Under tapeten, som var mycket enkel att dra av, sitter någon typ av plattor, alltså INTE gips. De är förmodligen ditsatta på 60-talet (tidningarna som finns fastlimmade på en del av väggen tyder på det). Vet någon av er vad den typen av plattor kallas (tror att det är samma typ i taket)?
Jag undrar även om man målar på samma vis som på gipsplattor, då dessa känns lite porösare än gips? Ska man grunda med något, tänkte att eftersom de är så porösa suger de nog upp en del?
???
Tacksam för svar!
 
Om de är mjuka och porösa samt ljusbruna är det säkert Tretex.

Mycket vanligt material från den tiden. Tretex är ett varumärke precis som Masonite. Tretex kallas även för träfiberplattor vill jag minnas...
 
Tack för ert snabba svar! :)

Tretex är det säkert för det stämmer in på beskrivningen.
Går det att måla direkt på Tretex? Jag vill helst inte sätta upp varken väv eller tapet på väggarna.
 
Mja, tvivlar på att tretexen gillar att bli målad på direkt... Köp en skiva på brädgården och prova. Jag tror att tapetsering är det enda raka - eller sätt renoveringsgips utanpå (fast de rackarns skivorna är ju dyrare än vanlig gips pga glasfiberarmeringen kan man anta....).

...fast nu ska jag säga emot mej själv - jo, tretex kan nog målas trots allt... men det blir ju inte slätt som en gipsskiva eller bredspacklad vägg. Min farmor och farfar har tretex i taket som är målad.

edit:
Våra Tretexskivor var våffelmönstrade/fiskbensmönstrade som såndär ful glasfiberväv - inte så snyggt tycker jag...



 
Hade tretext i vår förra kåk.
Dom går alldeles utmärkt att måla på men de suger en del färg. Tyvärr är det näst intill omöjligt att spackla mellan tretexskivor utan att undvika sprickor i framtiden. Vanligtvis, förr, satte man lister mellan skivorna och hade "mönstrade" väggar och tak. Vill ni inte ha lister rekommenderar jag faktiskt att riva ner dem och sätta upp gips istället!
Dessutom är de ju ganska mjuka vilket ger fula märken så fort man stöter emot.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.