Hej,
Vi har en tillbyggnad på huset som byggdes av föregående ägarde ca 2004.
Jag trodde att tillbyggnaden var med guten platta. Men nu har jag upptäckt ett konstigt ventilationshål.
Vad är det för ventilationshål? Är det någon form av krypgrund?
Ventilationshål i marken vid husvägg under träfasad, intill betongplatta och avloppsrist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Ventilationen finns vid den röda cirkeln. allt utanför den gröna rektangeln är tillbyggt, vid den gröna rektangeln finns även en källare. Den blåa rektangeln är en träfasad innehållandes grovkök och garderobsdel. Övriga huset är tegel/betong täckt med isolering. Det finns golvvärme i hela huset.
Satellitbild av ett hus med färgmarkerade områden: röd cirkel vid ventilation, grön rektangel vid källare, blå rektangel vid träfasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H
Har du kamin i tillbyggnaden?
Svärfar har platta men till luft till kaminen kommer ut på liknande sätt
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Nej, ingen kamin i tillbygnaden. Det installerades en Luft/vatten-pump i källaren vid ombyggnationen. Det finns visserligen en öppenspis som använder den gamla skorstenen.

Tor inte att den kan vara kopplad till den men, det ska jag se om jag kan verifiera.
 
Redigerat:
Kan ju fortfarande vara gjuten platta, men som sagt någon form av ventilation till kamin eller liknande eller föreberedelse till detta ?

Kan ju också vara någon form av avluftning/radonsug eller liknande till utbyggnaden eller huvudbyggnaden som går ut där
 
Det kanske fanns en ventil på gamla byggnaden just där som man drog ut genom den nya plattan istället för att bara plugga igen den?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Då borde det finns något ventilationsrör i källaren?
Problemet är att den gamla trappan ner till källaren finns i gränsen mellan grön och blå rektangel. Så jag har svårt att se att där kan gå ett rör och eller att jag inte har märkt det.
Men jag ska ta mig en titt, när jag kommer hem.
 
Så nu har jag tittat lite mer ordentligt.
Jag försökte få in en titthåls-kamera i ventilationen, men bakom var nätet intakt, så jag kunde inte få in kameran, och se hur det såg ut.
Jag hittade heller inget tillhörande rör på insidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.