Fråga:
Jag behöver hjälp med att reda ut vad fläkten på bilden fyller för funktion?


Fördjupning:
Fläkten sitter på en kattvind och pumpar UT luft via en ventilationsskorsten på taket (se bild). Den fungerar (brummar tyst) och förses med el via en strömbrytare med olika styrkelägen (se bild). Ventilationskanalen är ca 10cm och går rakt in, genom kattvinden, mot huset och in i golvet på övervåningen. Tyvärr kan jag inte följa den längre, utan att bryta upp golvet.

Huset:
Jag har ägt huset sedan ett par år. Byggt 1975, tidstypiskt 1,5plan. Byggdes med självdrag. FTX installerades runt 80-talet, byttes nu 2022. Tyvärr kunde inte heller installatören lista ut vad fläkten betjänade(!). Vi testade alla befintliga ventilationsdon med/utan fläkten på, men tyvärr utan träff.

Huset har en krypvind, tidigare fuktskadad. Jag kan tyvärr inte krypa runt på vinden, men ser inget ventilationsdons/rör från luckan.

Huset har en fläkt på betongplattan pga fukt, men den verkar inte heller vara kopplad till fläkten på kattvinden.

Stort tack för tankar och funderingar!
 
  • Ventilationsrör och isolering i ett husvindutrymme med synlig eldosa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En dimmerbrytare monterad på en träbjälke med synlig isolering i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak med svarta takpannor, ventilationsrör och takränna mot en blå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V vinylskiva skrev:
Jag hade lossat fläkten från rören, vänt på den och satt tillbaka på röret in mot huset. Tänt en rökpatron med fläkten på lågfart och ha en medhjälpare som kikar vart det ryker ut.

Sätt plastfolie över brandlarmet och ha rökpatronen på ett fat du inte är rädd om.
[länk]
Intressant idé! Är inte så sugen på att ge mig på och skruva isär fläkten, men tack!
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
G
Kanske går ordna undertryck i huset på andra sätt. Eventuellt plasta igen en dörr eller fönster och sätta i en byggfläkt i ett hål i plasten som blåser luften utåt.
 
  • Gilla
Pior
  • Laddar…
G Gooli skrev:
Kanske går ordna undertryck i huset på andra sätt. Eventuellt plasta igen en dörr eller fönster och sätta i en byggfläkt i ett hål i plasten som blåser luften utåt.
också en intressant idé. Vart tänker substrat jag kör rökpatronen?
 
Skumt. Men du vet att den stannar på övervåningen?
Har du nån slits eller tjock vägg ned till bottenvåning?
Platta på mark eller krypgrund?
Det kan vara radonfläkt om du har platta på mark eller en FF i en krypgrund. En killgissning så god som någon:)
 
I Installation skrev:
Skumt. Men du vet att den stannar på övervåningen?
Har du nån slits eller tjock vägg ned till bottenvåning?
Platta på mark eller krypgrund?
Det kan vara radonfläkt om du har platta på mark eller en FF i en krypgrund. En killgissning så god som någon:)
tack för dina tankar! Nej jag ser tyvärr inte vart ventilationskanalen tar vägen, men än att den går in i golvet… Och ja, det finns relativt tjocka väggar så den skulle kunna ta vägen vart som.

Platta på mark har jag, men en annan fläkt installerad där i den tid (början 2000) pga fukt.
 
P Pior skrev:
tack för dina tankar! Nej jag ser tyvärr inte vart ventilationskanalen tar vägen, men än att den går in i golvet… Och ja, det finns relativt tjocka väggar så den skulle kunna ta vägen vart som.

Platta på mark har jag, men en annan fläkt installerad där i den tid (början 2000) pga fukt.
Den bör ha installerats i samband med den första FTX installationen tänker jag.
Men eftersom ni testat alla don i huset så är det ju inte i huset den suger. Vad har ni för mark runt omkring? Är det höga halter av markradon?
 
I Installation skrev:
Den bör ha installerats i samband med den första FTX installationen tänker jag.
Men eftersom ni testat alla don i huset så är det ju inte i huset den suger. Vad har ni för mark runt omkring? Är det höga halter av markradon?
Ja, om insuget är i huset måste det vara vind/kattvind/grundplattan eller rent av inne i någon vägg/golv.

Ang radon, finns det låga halter (30-40) som uppmättes för ca 15 år sedan. Huset är gjort i blåbetong och står delvis på Berg. Dvs oklart om radon kommer från material eller mark.
 
P Pior skrev:
Ja, om insuget är i huset måste det vara vind/kattvind/grundplattan eller rent av inne i någon vägg/golv.

Ang radon, finns det låga halter (30-40) som uppmättes för ca 15 år sedan. Huset är gjort i blåbetong och står delvis på Berg. Dvs oklart om radon kommer från material eller mark.
Alternativt om den här fläkten är påkopplas på övrigt kanalsystem som någon form av extra fläkt?
 
Jag har nu lokaliserat vart fläktkanalen går. Från övervåningen/kattvinden, ner till undervåningen och sedan ev ner till grunden (betongplatta). Det susar nämligen inne i väggen när fläkten går. Det finns även en tryckmätare(?) fäst på väggen på nedervåningen som är ansluten till ventilationskanalen.

Frågan vad fläkten betjänar kvarstår dock? Teorier/funderingar/svar mottages tacksamt?!
 
Luftflödesmätare från Lindab VM monterad på vägg med synliga skalor och rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen vägg med synlig rörinstallation bakom vit dörrkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P Pior skrev:
Alternativt om den här fläkten är påkopplas på övrigt kanalsystem som någon form av extra fläkt?[/QUOT
P Pior skrev:
Jag har nu lokaliserat vart fläktkanalen går. Från övervåningen/kattvinden, ner till undervåningen och sedan ev ner till grunden (betongplatta). Det susar nämligen inne i väggen när fläkten går. Det finns även en tryckmätare(?) fäst på väggen på nedervåningen som är ansluten till ventilationskanalen.

Frågan vad fläkten betjänar kvarstår dock? Teorier/funderingar/svar mottages tacksamt?!
Se mina tidigare svar...Går den ner under platta på mark är det en radonfläkt. Kul att de satt ett U-rör för tryck. Vad mäter U-röret? Tryck mellan under och över plattan? Iom att den sitter mitt på väggen så känns det mysko....nån dokumentation måste ju finnas tänker jag.....
 
I Installation skrev:
Se mina tidigare svar...Går den ner under platta på mark är det en radonfläkt. Kul att de satt ett U-rör för tryck. Vad mäter U-röret? Tryck mellan under och över plattan? Iom att den sitter mitt på väggen så känns det mysko....nån dokumentation måste ju finnas tänker jag.....
tack, tyvärr ingen dokumentation kring det alls. Märkligt, men en radiosignal låter rimligt. Det finns en radonmätning från 2007 men den visar väldigt låga halter 30-40. Det kan ju iof vara med hjälp av radonsugen…

Vågar jag borta upp ett inspektionshål vid u-röret?

Ang U-röret, vad brukar man använda ett sådant till?
 
P Pior skrev:
tack, tyvärr ingen dokumentation kring det alls. Märkligt, men en radiosignal låter rimligt. Det finns en radonmätning från 2007 men den visar väldigt låga halter 30-40. Det kan ju iof vara med hjälp av radonsugen…

Vågar jag borta upp ett inspektionshål vid u-röret?

Ang U-röret, vad brukar man använda ett sådant till?
Du kan borra om du vill och känner ett starkt behov. U-röret mäter en tryckdifferens före och efter någonting. Spjäll, filter eller vad det nu kan vara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.