Har en vattenutkastare enligt bild som blivit helt kass. Behöver hjälp att identifiera problemet med den samt vilken modell det skulle kunna tänkas vara?

IMG_0092.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det som händer är egentligen 2 fel men som troligen har samma felkälla:

1. Den står och droppar oavsett hur hårt jag vrider om nyckeln

2. När jag sätter på vatten med slang i ena änden och en stängd strålpistol i andra så klarar inte utkastaren av trycket utan börjar läcka och spruta så in i h-e.

Observera att det INTE har att göra med plaststycket då jag testat nya av två olika modeller och felet kvarstod.

Enklaste är ju att köpa en ny, men hur svårt är det att passa in en ny själv och klarar man det som lekman? Vad behöver jag tänka på?
 
Redigerat:
1. Packningen är dålig.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Tack för svar - du tror att det kan vara felet som orsakar både dropp och tryckfelet? Har du någon aning om tillverkare och modelle eller hur ajg kollar det? Ser bara en abstrakt logotyp på den.
 
Rent spontant låter det som den frusit sönder pga av att den läcker och läcker gör den nog pga av dålig packning som sagts tidigare.Den brukar gå sönder när man vrir åt för hårt
 
Droppandet beror mest troligt på dålig packning. Byt!

Var läcker det när kranen är öppen? Kan det vara en spricka i godset?
Dessa utkastare är självdränerande och käglan sitter på varma sidan, så normalt ska de inte frysa sönder.
Men det förutsätter att man tar bort snabbkopplingen (plaststycket), annars dräneras inte utkastaren och det medför risk för frostsprängning.
 
Tack BrokenArrow. Har aldrig tagit bort snabbkopplingen och kastaren är troligen från 1985. Den är isf med all trolighet sprängd av frost. Kanske kan vara dags att byta oavsett. Hur svårt är det att installera ny?
 
Min frös sönder i vintras. Akta dig för att använda utkastaren framöver för om den frostsprängt läcker vattnet på insidan av huset när du vrider på kranen! Visa en bild på insidan så kan jag säkert guida dig vidare för jag lyckades byta min.
 
Oj, det där känns ju inte alls bra! Ska kolla! Tack för hjälp.
 
Då kopparröret går genom väggen så är läckan på insidan väggen och då ser du inte vattnet som läcker där.
 
OK, känns som om det måste bytas så fort som möjligt.
 
ja. Hornbach har specialpris på gustafsbergs utkastare, 290kr typ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.