Tvättmaskinen börjar plötsligt smälla när den ska centrifugera. Det är som om trumman slår emot sidan av maskinen! Problemet uppstår bara ibland, och jag tror det är vid låga hastigheter, inte när det går som fortast. Jag lyckades filma det idag, så jag lägger upp några klipp. Vad beror detta på, och vad ska man göra åt det?





 
När jag kollar på filmerna jag laddade upp ser jag att ljudet verkar vara borta från halva filmen. Jag har aldrig laddat upp filmer hit förut, är det jag som gör något fel?
 
Är det en nyinstallerad maskin eller har du haft den där ett tag?
Är den ny så kan det ju vara transportsäkringarna som sitter kvar.
Men är den ett antal år gammal så kan det vara nån form av balansvikt/fjäder som lossnat från innertrumman.
 
A
Står den stadigt och i våg,utan att vicka sas:thinking: inget fel på ljudet(i filmen menar jag:))
 
Maskinen är ca fem år gammal och har funkat bra tidigare.

Jag ställde den noggrant i våg innan vi startade tvätten som jag filmade!
 
Ser ut som att något lossnat inuti. Tittar man på trumman så rör den sig onaturligt mycket i sidled.
 
Verkar vara något som håller i trumman som lossnat.
Det syns att den rör sig väldigt mycket i sidled då ljudet uppstår.
Så jag tror att något har lossnat inuti maskinen. Det är väl ett gäng fjädrar som håller trumman.
Skruva isär maskinen och kolla om något lossnat. Brukar inte vara raketforskning för att plocka av valda delar så man ser in i maskinens innanmäte.
 
Stötdämparna kanske är slut?
Om trumlagret är slut låter det också illa men då borde den inte röra på sig så mycket.
Testa att vicka på trumman för hand i framkant åt olika håll.
 
ta av locket på maskinen och prova igen (obs inga fingrar i maskinen under tiden)
 
T tergo skrev:
ta av locket på maskinen och prova igen (obs inga fingrar i maskinen under tiden)
Skulle också lyft på locket, MEN brutit strömmen först och sedan snurrat trumman för hand för att se om det går att felsöka så först. 230 V är inte att leka med om man råkar komma mot en komponent med ström i.
 
A
den hänger ju inte utan det är ju troligen stötdämparna
lyft ner torken
ta bort toppen, lossa lite på skruvarna vänster och höger framkant
ta bort kontrollpanelen, lyft upp
ta bort fronten, en skruv under öppningen och två undertill i framkant
 
E
electroluxaren skrev:
den hänger ju inte utan det är ju troligen stötdämparna
lyft ner torken
ta bort toppen, lossa lite på skruvarna vänster och höger framkant
ta bort kontrollpanelen, lyft upp
ta bort fronten, en skruv under öppningen och två undertill i framkant
Passar på att låna tråden och ställa en liknande fråga då jag tycker att min tvättmaskin också börjat låta illa. Maskinen är en 7 år gammal Samsung Eco bubbel. Tycker att det smäller mycket när jag snurrar trumman samt näst maskinen centrifugerar. Har ni tvättmaskinsgurus några ideer?
 
Trasiga stötdämpare
 
  • Gilla
Roffe_riff
  • Laddar…
E
M _Mannen skrev:
Trasiga stötdämpare
Det känns som att trumman är oval nästan. Som att den slår i någon kant invändigt på något vis? Brukar detta tyda på att stötdämparen är slut?
 
A
E epw skrev:
Passar på att låna tråden och ställa en liknande fråga då jag tycker att min tvättmaskin också börjat låta illa. Maskinen är en 7 år gammal Samsung Eco bubbel. Tycker att det smäller mycket när jag snurrar trumman samt näst maskinen centrifugerar. Har ni tvättmaskinsgurus några ideer?
trumman lossnat från korset helt klart
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.