Hej!

Jag försöker koppla in en liten varmvattenberedare i köket på kolonistugan. Där har suttit en tidigare men den har inte fungerat så länge vi har haft stugan så jag kopplade ur den och pluggade för några år sedan.

Den här blandaren ger mig huvudbry. KV in från väggen. Vänster kran (3) funkar bra och ger KV. Höger kran (4) använder vi inte i nuläget. Jag trodde anslutningarna på toppen (1 och 2) var KV ut och VV in som skulle anslutas till VVB, så var det kopplat med den tidigare VVB som inte fungerade ordentligt.

Men när jag kopplade in den nya VVB funkade inget.

Jag kopplade slangar till anslutningarna på blandaren och satte på vattnet och då händer följande. Inget vatten från anslutningarna (1 och 2) förutom när jag har vrider igång vänster vred (3). Då får jag vatten ur vänster anslutning (1) OCH kranen (5). Inte konstigt att VVB inte funkar. Är detta som det ska? Jag kan inte hitta någon blandare som liknar denna.

Jag har även vid något tillfälle bytt vreden (3 och 4) och insatsen som sitter närmast dem. Har det någon betydelse?



Måste jag byta ut blandaren eller är det något som går att fixa?
 
  • Blandare ovanför köksvask med två vred (3 och 4) och fem olika märkta anslutningar (1-5). Röda markeringar och text på bilden förklarar anslutningarna och deras funktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ser den ut på baksidan? Är det en eller två anslutningar?
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Hur ser den ut på baksidan? Är det en eller två anslutningar?
Inne i väggen väggen? Vet ej. Tror det är en anslutning. Jag har aldrig tagit loss blandaren från väggen. Jag kan försöka se efter när jag kommer dit ikväll.
 
J Johan Malmberg1 skrev:
Inne i väggen väggen? Vet ej. Tror det är en anslutning. Jag har aldrig tagit loss blandaren från väggen. Jag kan försöka se efter när jag kommer dit ikväll.
Nej jag menar inte i väggen, är det en eller två anslutningar på själv blandaren mot väggen?
 
  • Gilla
Johan Malmberg1
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Nej jag menar inte i väggen, är det en eller två anslutningar på själv blandaren mot väggen?
Det är en anslutning, så vitt jag kan se och förstå har den totalt 3 anslutningar. KV in från väggen där den sitter fast och de två som är pluggade på bilden. Den funkar och ger kallvatten när när de båda anslutningarna på ovansidan är pluggade. Tack för att du svarar förresten! 🙂
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Det är en specialblandare för trycklösa genomströmningsvärmare typ Clage SMB
https://www.clage.com/sv/produkter/liten-genomstroemningsvaermare/m-smb

När man öppnar 3 vv, så leds kv till 1 och vidare till kv på vvb. Från vv på vvb till 2 och (ev. blandas med kv från 4) sedan ut i pipen 5.
När 3 vv stängs så blir vvb trycklös.

Det borde funka bra med vanliga vvb oxå.
Koppla och öppna 3 vv tills det kommer vatten i pipen 5.
Stäng 3 vv.
Sen kopplar man på elen till vvb o väntar tills det blir varm.
 
  • Gilla
  • Wow
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
Magrand Magrand skrev:
Det är en specialblandare för trycklösa genomströmningsvärmare typ Clage SMB
[länk]

När man öppnar 3 vv, så leds kv till 1 och vidare till kv på vvb. Från vv på vvb till 2 och (ev. blandas med kv från 4) sedan ut i pipen 5.
När 3 vv stängs så blir vvb trycklös.

Det borde funka bra med vanliga vvb oxå.
Koppla och öppna 3 vv tills det kommer vatten i pipen 5.
Stäng 3 vv.
Sen kopplar man på elen till vvb o väntar tills det blir varm.
Tack! Ska prova detta ikväll!
 
Jag har provat nu enligt Magrands tips och fick det tyvärr inte att funka. När jag öppnar vv-vredet (3) så kommer det ut vatten både genom vänster anslutning (1) och pipen (5)!

Detta är det enda stället jag får ut kallvatten och det går ju att fylla VVB härifrån, men bara medans det sprutar ut vatten i vasken samtidigt. Och när vattnet kommer tillbaka blandas det ju i så fall med kv. Det blir liksom inget som går att använda av det.

När jag vrider på kv-vredet (4) händer det ingenting, en sakta rännil på sin höjd. Verkar mest som att det är stopp där.

Vi har använt vv-vredet (3) för kallvatten de senaste åren när anslutningarna på toppen varit pluggade.

Dum fråga kanske, men visst sitter vv-vred alltid till vänster och kallt alltid till höger? Bara för att vara säker..



Nu kommer nya frågor:

Det verkar som att den enklaste och mest direkta lösningen är att sätta dit en ny blandare. Är det enda lösningen eller kan man byta packningar och insatser i blandaren för att få den att bete sig på ett annat sätt?

Jag har bytt insatserna på båda sidorna tidigare (inte bara packningen utan hela den delen precis innanför plastvredet, se bild). Kan detta påverka funktionen? Jag kunde tyvärr inte prova med de gamla insatserna de var för slitna. Jag provade dock att byta sida på insatserna för att se om någon av dem var dålig men fick exakt samma resultat.

Nuvarande blandare har fördelen att den är ansluten och fäst direkt på väggen och tar väldigt liten plats. Så det hade varit enklast om jag kunde behålla den. Men jag kanske får lägga ner den idén..

Finns det nya blandare att köpa med den designen att de sitter direkt på väggen som den här, och har anslutningar för kv ut och vv in till VVB ? Jag har surfat runt men inte hittat något.

Bild nedan på insatsen som jag har bytt och på de gamla insatserna.

J Johan Malmberg1 skrev:
Tack! Ska prova detta
 
  • Två borttagna och använda insatser från en blandare ligger på en metallisk, reflekterande yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en metallisk blandarinsats monterad på väggen med synliga gängor och ventil och en röd markeringslinje runt insatsen. Bakgrunden visar kakel och en diskbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur går det?
Normal standar är kv höger & vv vänster.
Hmmm..... Det verkar som det är tvärt om på dom här blandarna för trycklösa vvb.

Ritning av en trycklös varmvattenberedare från Clage med mått, rörkopplingar och färgkodning för kallvatten (blå) och varmvatten (röd).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.clage.com/sv/produkter/liten-genomstroemningsvaermare/m-smb

Då stämmer det bra med din beskrivning av funktionen.
3 är alltså kv till 5 pip
1 är vv från vvb
2 är kv till vvb, som regleras av
4 vv.

Vad har du för ny vvb?
Har den nya vvb ventilrör med integrerad backventil så funkar det inte om man kopplar kv/vv fel.
 
Magrand Magrand skrev:
Hur går det?
Normal standar är kv höger & vv vänster.
Hmmm..... Det verkar som det är tvärt om på dom här blandarna för trycklösa vvb.

[bild]
[länk]

Då stämmer det bra med din beskrivning av funktionen.
3 är alltså kv till 5 pip
1 är vv från vvb
2 är kv till vvb, som regleras av
4 vv.

Vad har du för ny vvb?
Har den nya vvb ventilrör med integrerad backventil så funkar det inte om man kopplar kv/vv fel.
Hej!
Tack för återkoppling! Det går helt ok. Efter lite trixande med blandaren lossnade en packning som fastnat och funktionen blir som du beskriver ovan. Kopplade in den nya vvb och får varmvatten.
Problemet just nu är att den ger hett vatten först, men att det snabbt blir ljummet och såklart till sist kallt. Jag trodde att en 10 l vvb skulle räcka lätt till att fylla en diskho med varmvatten till disk, men det är precis att det funkar. Har det med avsaknaden av konstant tryck att göra? Nu är det ju bara tryck in i VVB när vv-kranen är öppen.
Där sitter en enkel säkerhetsventil som jag tror har backfunktion. Se bild.
Jag är bortrest just nu så jag bifogar bilder från nätet och länkar istället för foton från stugan.
Här är en länk till VVB:
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...varmvattenberedare/varmvattenberedare-021094/

Sammanfattningsvis funkar det ok. Skönt att ha varmvatten i köket, men det hade varit kul om det funkade lite bättre..

Tack så mycket för att du tar dig tid!
 
  • Säkerhetsventil med backfunktion och svart handtag, används på varmvattenberedare för att förhindra tryckuppbyggnad.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.