Tjena!
Har satt igång en renovering som innebär nytt golv, nedriven vägg och nytt kök.
När jag tog bort det laminatgolv som låg framme låg någon form av linoleummatta under (hård och spröd som tusan).

När jag sedan tar bort mattan så uppenbarar sig ett lager av något som liknar asfalt på betongytan.

Nu har jag två frågor:
1) Vilken beläggning är det?
2) Kan jag lägga flytande plyfa och därefter ett massivt trägolv ovanpå denna belägning (med åldersbeständig plast, foammatta mm under) eller måste skiten skrapas väck?

Kan tillägga att huset är byggt 1934 och att betongen inte ligger mot mark utan finns på våning 1.

Sorry för risiga mobilbilder och tack på förhand!

/Mats
 
Hoppas att du har ett ordentligt andningsskydd. Det ser ut som asbestarmerad linoleum. :eek:

I och med att du har tagit bort linoleummattan (om det nu är det) bör du nog rensa rent ner till betongen. Annars hade kunnat lägga direkt på linoleummattan.
 
Johan Gunverth skrev:
Hoppas att du har ett ordentligt andningsskydd. Det ser ut som asbestarmerad linoleum. :eek:

I och med att du har tagit bort linoleummattan (om det nu är det) bör du nog rensa rent ner till betongen. Annars hade kunnat lägga direkt på linoleummattan.
Tack för svaret!
Det låter ju inte så rockigt, men andningsskydd användes.

Två små följdfrågor:

  1. Hur fungerar (fungerade) asbestförstärkta mattor?
    Anledningen till min fråga är att resterna av limsträngarna ligger kvar på den svarta beläggningen (det syns ju inte så bra på bilderna). Det är alltså inget av mattan som ligger på betongen.
  2. Vad händer om man inte tar bort beläggningen? Dvs på vilket sätt kan det nylagda golvet påverkas?
/Mats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.