Står i valet och kvalet att köpa mig en Hitachi C6BU2 med tillhörande skena, men enligt åf så var man tvungen att ha en adapterplatta till cirkelsågen för att kunna köra med Hitachis egna skena.
Vad är det eg för platta?
Vill inte riskera att det blir samma rackel och glapp som med wolfcraftskenan.

Även metabo har ju cirkelsåg med skena, och enligt dom så skall man inte behöva någon platta till deras cirkelsåg utan där kan man köra den direkt på skenan (som dessutom har samma fäste som festool).

Ni som har C6BU2 och skena, hur funkar plattan eg. och är det någon som har bild på detta?
 
Tack för bilden.
Så om jag tolkar det rätt så är eg. Hitachiskenan samma som festoolskenan?
Känns som att det borde vara stabilare att ha spåren i sågens bottenplatta än att ha en adapter??
 
Utan att provat så är jag nog böjd att hålla med dig ang. stabiliteten.

På Boschen så behöver man en adapter när man ska gersåga med skena, den adaptern fästs på liknande sätt som Hitachivarianten (genom sidoanhållsfästet typ) men ser lite mindre påkostad ut jmf mot Hitachi.
 
Lite OT men kolla hur de använder tving + skena....:)

(i reklambladet alltså)
 
Haha!!! Lysande:)
 
Jo, jag reagerado oxå på tving och skena användningen.
 
Hej.

Jag införskaffade mig skena samt adapter och tving under vinterkampanjen till min C6BU2. Har inte använt den speciellt mycket ännu, men ändå tillräckligt för att få lite rutin och känsla på det. Min erfarenhet i att såga rakt med handcirkel har tidigare innefattat parallellanslaget eller en rätskena att styra mot. Jämfört med dessa är naturligtvis sågskenan ypperlig.

Största problemet som jag upplever det är att adaptern som skall glida över skenan fästs i sågens bottenplatta dels på samma ställe som parallellanslaget fästs och dels på motsvarande ställe baktill på bottenplattan. Man skjuter alltså in adaptern mot sågen från vänster uppifrån/bakifrån sett och drar åt vingmuttrarna för att sätta fast den. Avståndet från adapterns infästning mot sågskenan till själva sågklingan behöver man alltså ställa in själv efter bästa förmåga. Om man då ställer in ett önskat avstånd så precist som möjligt så man vid första sågningen med skenan tar bort det allra yttersta fragmentet av gummitlisten som sticker utanför skenan så funkar det jättebra tills man behöver använda sågen utan skena och adapter. Efter man har lossat och sen satt tillbaka adaptern så bör man alltså helst göra en ny gummilistsågningskalibrering för att vara säker på att hamna exakt rätt. Detta kanske man kan göra nån enkel fix på för att säkerställa att adaptern hamnar lika långt in mot sågen varje gång.

Med tanke på detta är jag övertygad om att man får bättre och framförallt mer konsekvent och upprepbart beteende hos en såg vars bottenplatta från början är avsedd för sågning med skena där ingen adapter krävs. Dock är det skillnad som mellan natt och dag jämfört med en rätskena.

En annan sak som hade kunnat vara bättre är att toleransen mellan adapterns "omfamning" av sågskenans upphöjning/räls var svår att få till bra. Ställde man in den för exakt var det svårt att få sågen att glida efter skenan. Fördelen är att detta är ställbart, så ägnar man bara tillräckligt med tid åt det så skall man nog kunna få en skapligt tight passning.

För övrigt så går det ypperligt att använda tvingen och skenan som det är tänkt också! :)

Trots viss gnäll ovan är jag nöjd med sågen tillsammans med adaptern och skenan. Jag hade nog inte köpt allt i ett paket istället för en sänksåg med skena, men skenan förbättrade min situation oerhört så C6BU2:ans fina sågsnitt även fick bli raka!

/Henrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.