Hej!

Noob här på forumet.
Radhus -79 med grund av betongplatta+ångspärr (tillsynes bara delvis)+cellplast 50mm+golvspån+ytskikt av original plastmatta och klickgolv .
Pågående renovering av nedervåning med bla bytt ytskikt på golv samt nedplockning av lite innervägg.
Första delen av innervägg riven. Reglar direkt på platta, ingen ångspärr, men anslutande cellplast har delvis ångspärr undertill. Under den del av golvet som har ångspärr går vad som jag uppfattar som luftkanaler, se bild:

Öppen golvyta i renoverat radhus som visar betongplatta, cellplastisolering och sidor av golvspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dessa är dock fyllda med träspån och någon svart stenkross, se nästa bild:

Närbild på en misstänkt luftkanal i betongplatta fylld med träspån och svart stenkross.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är detta byggrester som egentligen inte skall ligga i denna luftspalt eller är det helt enkelt inte en luftspalt utan något som har en annan funktion? Jag känner till att golvlösningen som sådan är en riskkonstruktion, men fuktmätningar har visat att det verkar OK. Förmodligen inte så mycket markfukt här i norr. Mycket tacksam för info kring vad dessa luftkanaler i plattan kan vara samt om jag skall försöka få ur det som verkar vara byggrester eller inte? :)

Mvh
 
Det har varit järnrör i kanalerna, som har fungerat som avdragsbanor vid gjutning av plattan.
 
Tack så mycket för klargörelsen Vante!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.