Hej!

Håller på att riva ut en sommarstuga inför renovering och under en gammal plastmatta hittade vi detta golv. Undrar vad det är behandlat med? Färgerna skiftar hej vilt och även hur mycket beläggning det är på olika plank. När jag skrapar av ytan så ser det lite ut som karamellisering och det är poröst även om stycken kan sitta ihop. Det luktar även lite kemiskt/lim när man skrapar bort det.

Det är väl ganska uppenbart dessa plankor aldrig var menade som synligt golv (kanske spillbitar från annat?), men hade varit kul att restaurera (även om färgskillnaderna förblir).

OBS! Har skickat prov på både plastmatta, lim och denna beläggning för asbestanalys och fått negativt 👍
 
  • Ett rum under renovering med ett trägolv avslöjat under en borttagen plastmatta. Golvplankorna är mörka med färgskiftningar och rester av beläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av gammalt trägolv med delvis bortskrapad beläggning som har varierande färger. Golvet verkar vara slitet och poröst med kemisk lukt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
olja o/e lack, kanske lackfärg.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
olja o/e lack, kanske lackfärg.
Ok tack! Det imponerade mig över hur tjockt det var att man inte ens kunde se ådringar eller något förens jag skrapade av det.

En vinkelslip med stålborste kanske gör jobbet enklare? Om det nu är den typen av beläggning ☺️
 
D
Fernissa?
 
  • Gilla
Lintto1
  • Laddar…
Lovensson Lovensson skrev:
Ok tack! Det imponerade mig över hur tjockt det var att man inte ens kunde se ådringar eller något förens jag skrapade av det.

En vinkelslip med stålborste kanske gör jobbet enklare? Om det nu är den typen av beläggning ☺️
Varför slipa bort?
 
Det där ser ut som fernissa, segt att slipa bort, enklast att hyvla/fräsa bort.
 
Fernissa går utmärkt att slipa bort. Spruta bara ut lite bonvax på golvet först, så klibbar inte papperet igen sig. Funkar säkert med vilket fett som helst.

Intet
 
  • Gilla
Crebel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.