Har funderat på att köpa robotgräsklippare och funderar lite på vad som är bra och dåligt på marknaden? måndagsdesign? prisvärt?

* Tillförlitlighet?
* Underhåll?
* Batterier?
* Reservdelar?
* Tillgång till schema mm?
* Öppet API?

Hittade iaf en genomgång av en robotgräsklippare som man kan jämföra andra emot:

https://www.yewtu.be/watch?v=BA8mkD0arpc - Pest and Lawn Ginja: World's first reel mowing robot!! Insane results! (2024-06-24)
00:54 Oasa R1 behöver ingen tråd och styrs med AI.
01:24 Första robotgräsklipparen som använder en horisontell rullklippare som är 0,33 m bred.
01:29 De flesta robotgräsklippare använder ett vertikalt roterande blad.
02:21 Rullklippare minskar underhållet
03:32 Två stycken LIDAR sensorer.
04:17 LIDAR visualisation.
04:28 Kikarlikt kamerasystem i fronten för FPV upplevelse.
05:40 Mikrofon som verifierar att den rullklipparen träffar sängkniven hela vägen.

Några av de viktigaste punkterna:
* Styrning mha RTK som är att man har en stationär GPS och en rörlig GPS för att få exakt precision som används tillsammans med 2 st LIDAR för att styra. Därigenom slipper man tråd (som gillar åska..)
* Horisontellt rullklippningsblad medför mindre slitage på gräs och mindre underhåll.
* Mikrofon som veriferar korrekt klippfunktion.
* Hjulen är direkt drivna?

Tänkte också att man kanske kan köpa en robotklippare med kasst batteri och byta det?
 
Hur mycket vill du spendera på en klippare? Hur stor tomt och hur ser den ut?

Spontant hade jag varit försiktig att köpa en helt ny modell.

Min uppfattning är att du får lika bra klippresultat med en roterande knivdisk som med en traditionell cylinderklippare.

Schema, har ej sett detta. Är företagshemligheter.

Reservdelar och kunskap om produkten är bra när det efter några år behövs service eller inst.hjälp.
 
Jag har haft robot i 8år nu (HQ 330X).
Det har tuffat på bra, fick efter fem år byta några plastdetaljer som gått sönder efter x antal tusen kollisioner. Fick byta nätadapter efter 7år.
I år var det till slut dags att byta till nya (pirat) batterier.
Sen har jag lagat slingan otaliga gånger.

Skulle jag köpa en ny nu skulle jag definitivt kika på en slinglös (RTK räcker, AI är mest marknadsföring och jag ser inte behovet).

Tillgången på reservdelar är definitivt något man bör ta hänsyn till, där har exempelvis HQ god tillgång, men vette fasiken om jag vill betala vad de vill ha för en slinglös.
 
  • Gilla
zwennebanan och 1 till
  • Laddar…
F
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har haft robot i 8år nu (HQ 330X).
Det har tuffat på bra, fick efter fem år byta några plastdetaljer som gått sönder efter x antal tusen kollisioner. Fick byta nätadapter efter 7år.
I år var det till slut dags att byta till nya (pirat) batterier.
Sen har jag lagat slingan otaliga gånger.

Skulle jag köpa en ny nu skulle jag definitivt kika på en slinglös (RTK räcker, AI är mest marknadsföring och jag ser inte behovet).

Tillgången på reservdelar är definitivt något man bör ta hänsyn till, där har exempelvis HQ god tillgång, men vette fasiken om jag vill betala vad de vill ha för en slinglös.
Funderar på om Kress RTK är ett bra och lite prisvärdare alternativ till HQ?
 
F fsn skrev:
Funderar på om Kress RTK är ett bra och lite prisvärdare alternativ till HQ?
Aldrig hört talas om Kress innan idag 🤔
 
Vi har kört Dreame A1 i sommar och är mycket nöjda. Smidigt utan kabel då vi har ändrat klippytan ett par gånger. Klipper kanske inte superkort men passar bra till vår gräsmatta.
 
K Kane skrev:
En ny ägare här idag, [länk]
Jepp, det var där jag såg den först, tidigare idag😊
 
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
Detta var intressant, de säljer på att du inte behöver en RTK-station hemma, men det visar sig att de har en någonstans istället.
Känns farligt att inte äga den delen själv, som uppbyggt på prenumerationer eller planned obsolescence.

Illustration av ett nätverk där flera hus syns på gräsmattor runt en central antenn, med text om nätverkets täckning upp till 60 km och kommande tjänst att kontrollera täckningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
U
13th Marine 13th Marine skrev:
Detta var intressant, de säljer på att du inte behöver en RTK-station hemma, men det visar sig att de har en någonstans istället.
Känns farligt att inte äga den delen själv, som uppbyggt på prenumerationer eller planned obsolescence.

[bild]
Känns ju tveksamt att de har byggt ut sina egna master rikstäckande? Radie på 60km är ju ganska dyr utrustning till skillnad mot det som annars sitter i HQ eller Mammotion.

Har aldrig hört talas om dem heller, men har en magkänsla av att de ful-använder sweref99 licens eller liknande? Någon som vet?
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Känns ju tveksamt att de har byggt ut sina egna master rikstäckande? Radie på 60km är ju ganska dyr utrustning till skillnad mot det som annars sitter i HQ eller Mammotion.

Har aldrig hört talas om dem heller, men har en magkänsla av att de ful-använder sweref99 licens eller liknande? Någon som vet?
Täckningskartan funkade iaf inte, stod "coming soon"
 
F
S sinuslinus skrev:
Den här funkar.
[länk]

Och den här:
[länk]
Rätt bra täckning ändå, bättre än väntat.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
E etompau skrev:
Hur mycket vill du spendera på en klippare? Hur stor tomt och hur ser den ut?
Tänkte ett par tusen på en begagnad. Har funderat på att modifiera befintlig robotklippare som kanske är "omodern" med dåligt batteri. Sätter man in en ny kontroller och batteri så får man ju något häftigt.
RTK är inte oöverstigligt då trådgrävande av åskledare inte känns något vidare ;)

Tomten som behöver klippas är cirka 2000 m^2 där det finns "öar" som inte kan klippas och som behöver lite kantklippning.

E etompau skrev:
Reservdelar och kunskap om produkten är bra när det efter några år behövs service eller inst.hjälp.
Eftersom du inte specifierar märke så antar jag att tillgången generellt är god för de flesta tillverkarna?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Detta var intressant, de säljer på att du inte behöver en RTK-station hemma, men det visar sig att de har en någonstans istället.
Känns farligt att inte äga den delen själv, som uppbyggt på prenumerationer eller planned obsolescence.
Mitt betyg är "försök med den" - "nej tack" ;-)

Sedelärande historia i tråden "Konvertera Compare-IT (OurLiving) smart hem" om varför maskineri som man köper skall vara oberoende av saker på internet. Ovanpå detta ingen dokumentation. Att folk aldrig lär sig..

Övervakningskameror som lagrar ALLT i molnet (någon annans dator) är en annan standardgrej att hålla sig långt borta ifrån. För när molntjänsten upphör så är de odokumenterade kamerorna mer än värdelösa samtidigt som storebror försöker hitta något att utnyttja dig med.

Skulle också vara tveksam till RTK basstationer som ligger mer än 20 km bort.
 
Redigerat:
  • Gilla
byggpiraten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.