Hej
När man letar hus finns det något som är bäst att ha?
Viisa har källare, vissa står krypgrund, någon betongsulor, el grundmur betongsten??
Vad ska man itta efter om man köper hus? Vi kan absolut ingenting, nu har vi radhus men eftersom vi har kennel vill vi hitta hus på landet.
Är källare bra har hittat ett med det.
Byggnadstyp: 1½-plansvilla med källare
Byggnadsår: 1951
Grundläggning: källare
Stomme: trä
Fasad: reveterat
Fönster: 2-glas
Bjälklag: trä
Tak: betongpannor
Utv.plåtarbete: plåt
Uppvärmning: Vattenburet system - panna för olja/ved. Oljetanken ej godkänd.

Är det vanligt med fukt? vad är annars vanligt, detta är från 51
Nån som kan hjälpa snälla?
 
Har inget jättebra svar mer än mina tankar när vi letade hus.
Källare = dränering kommer att behöva göras någongång men håller i 20-30 år.
Torpargrund = kan klara sig utan man gör någonting, men jag skulle gå och oroa mig för mögelangrepp och liknande.

Annars platta på mark är välla det som verkar vettigast, om det ligger tillräckligt med isolering under plattan.

Men gammla hus föredrar jag källare framför torpargrund iaf.
 
Bezt skrev:
Har inget jättebra svar mer än mina tankar när vi letade hus.
Källare = dränering kommer att behöva göras någongång men håller i 20-30 år.
Torpargrund = kan klara sig utan man gör någonting, men jag skulle gå och oroa mig för mögelangrepp och liknande.

Annars platta på mark är välla det som verkar vettigast, om det ligger tillräckligt med isolering under plattan.

Men gammla hus föredrar jag källare framför torpargrund iaf.
Detta är ju byggt 51 tror ni det måste dräneras nu då? vad kostar sådant?
 
Det finns ett otaligt antal trådar om detta sedan tidigare och det brukar sluta oavgjort. Rätt gjorda funkar båda typerna. Sen finns det ju rena plintgrundar också, dvs med öppet under
 
Bezt skrev:
Källare = dränering kommer att behöva göras någongång men håller i 20-30 år.
Kände faktiskt med de människor (eller mig själv) som om 30år kommer att få dränera om vårt nybygge. Med berg kloss an huset kommer det att behövas handskottas (inte ens den lilla minigrävaren ville försöka återfylla) så jag var helt enkelt tvungen att längt ned i gropen lägga ned en liten tupperwareburk med meddelande till framtiden om hur duktig jag tycket de var som skottade här och med en ursäkt över ev. slarv jag ställt till med... :D
 
ahha.. smart.. Det är ju livstidsgaranti på tupperware burkar.. ! :D

kul grej dock.!

Om jag skulle titta på äldre hus i dag så skulle jag titta på hus med Källare, eller ev Platta på mark med garage.

Källaren behöver ju för visso dräneras om någon gång. Sist det var gjort här var 1956 nu är det väll dax igen. Dock så har man utrymme för en massa prylar (skit med andra ord). Gäller bara att komma ihåg att man inte ska bo i källaren.

Dock gäller det att kolla efter Radon när man köper källare.

Platta på mark är hyffsat säker, i stort sätt inga fuktproblem.

Jag skulle undvika krypgrund/torpargrund, just pga det är så många som har just problem med dem.
 
Bara ett förtydligande på plattorna. Frigolit under platta, i princip riskfritt. Isolering på platta=riskkonstruktion, även om jag nu råkar vara uppväxt i ett sådant område utan minsta problem (kan bero på snickaren hadde köpt ett av husen)
 
Håller ju på och dränerar nu, och håller det 30 år så är vi närmre 60 och har förhoppningsvis råd att leja ut jobbet ist för att göra allt själva. Om vi nu bor kvar och fortfarande lever tillsammans.

Nallis: Kolla upp när det var dränerat förut. Är det byggt 51 så borde det vara dränerat iaf 1 eller 2 ggr sen dess.
Har du tur så kanske det är gjort för inte så länge sen. Om det är gjort med spolbrunnar (alltså rör som går upp från dräneringen) så kan man spruta i dessa och kontrollera om det rinner ut vatten där nu utloppet är.

Om det inte är dränerat så kostar det rätt mycket. Mellan 2-3000 kr löpmeter om en firma ska göra det.
 
Per-Erik skrev:
ahha.. smart.. Det är ju livstidsgaranti på tupperware burkar.. ! :D

kul grej dock.!

Om jag skulle titta på äldre hus i dag så skulle jag titta på hus med Källare, eller ev Platta på mark med garage.

Källaren behöver ju för visso dräneras om någon gång. Sist det var gjort här var 1956 nu är det väll dax igen. Dock så har man utrymme för en massa prylar (skit med andra ord). Gäller bara att komma ihåg att man inte ska bo i källaren.

Dock gäller det att kolla efter Radon när man köper källare.

Platta på mark är hyffsat säker, i stort sätt inga fuktproblem.

Jag skulle undvika krypgrund/torpargrund, just pga det är så många som har just problem med dem.
Hur koller man radon och vad kostar sådant?
Gör en besiktningsman det el kan man det själv?
 
Bezt skrev:
Håller ju på och dränerar nu, och håller det 30 år så är vi närmre 60 och har förhoppningsvis råd att leja ut jobbet ist för att göra allt själva. Om vi nu bor kvar och fortfarande lever tillsammans.

Nallis: Kolla upp när det var dränerat förut. Är det byggt 51 så borde det vara dränerat iaf 1 eller 2 ggr sen dess.
Har du tur så kanske det är gjort för inte så länge sen. Om det är gjort med spolbrunnar (alltså rör som går upp från dräneringen) så kan man spruta i dessa och kontrollera om det rinner ut vatten där nu utloppet är.

Om det inte är dränerat så kostar det rätt mycket. Mellan 2-3000 kr löpmeter om en firma ska göra det.
Ok skratta ni nu men nu kommer nog en jättekorkad fråga, men löpmeter är det samma som kvadratmeter?

Jag kommer aldrig våga köpa hus=( Hur ska man kunna hålla reda på allt.
 
Den enda korkade frågan som finns är den man inte ställer och istället går och grubblar på i evigheter. :)

Nix löpmeter och kvadratmeter är inte samma sak. Löpmeter mäter längd. En vägg löper kanske 12 meter, dvs den är tolv meter lång. En kvadratmeter är just en kvadrat på 1X1 meter (dvs 1 löpmeter på varje sida). Lägger man till en meter på höjden också så får man en kubikmeter
 
mats_o skrev:
Den enda korkade frågan som finns är den man inte ställer och istället går och grubblar på i evigheter. :)

Nix löpmeter och kvadratmeter är inte samma sak. Löpmeter mäter längd. En vägg löper kanske 12 meter, dvs den är tolv meter lång. En kvadratmeter är just en kvadrat på 1X1 meter (dvs 1 löpmeter på varje sida). Lägger man till en meter på höjden också så får man en kubikmeter
haha ja det har du nog rätt i =)
tack för svaret nu slipper jag ju fundera på det=)
 
Nallis skrev:
Hur koller man radon och vad kostar sådant?
Gör en besiktningsman det el kan man det själv?
Man brukar göra en kort tidsmätning av radon. Det ska ni begära innan ni skriver på.

Radon hus är ioförsig ingen större fara dock ett välldigt bra medel att pruta med.

Dock skulle jag undvika hus som har blåbetong vilket avger radon.

Hus med markradon är oftast enkelt att åtgärda och är det billigaste att bli av med. driftkostnaden är runt 60w.

Markradon finns i stortsätt överallt så frågan är om det läcker in i huset eller inte. :)
 
Källare/Platta/Krypgrund...

Själv föredrar jag källare. Av det enkla skälet att då har jag full kontroll och ser eventuella skador direkt.... Även om inte källaren bra drännerad blir det inga större problem om man har den som en "rå betongkällare". Alternativ till omdrännering av en källare är luftavfuktare eller vattenpump. Så det går enkelt/billigt att lösa.

Med platta eller torpargrund så ser man inte problemen innan det är försent och har mycket svårare att göra något åt eventuella problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.