Skall imorgon foga det nyuppsatta kaklet i köket och jag funderar lite över när jag skall "torka" kaklet. En säljare som jag pratade med rekommenderade den gamla fuktade svampen, men en rekommenderade också att man kunde ta en hårdare fogplatta, tyo den som finns på biltema http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=887&iItemId=90032 .
Vad rekommenderar ni, vad är det för skillnad på att använda dessa. Kaklet som skall fogas är plattor på 20x20, sen är även plattorna i sig som små kakelbitar, som så att säga ser förfogade ut, så det är inte mycket fog som bör gå åt där. Hoppas ni förstår vad jag menar, bifogar en bild på kaklet, så blir det nog enklare. :)
 
  • 20-TEKCHR.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
jag brukar köra med fuktad svamp..det tycker jag fungerar, ta bara bort så mycket som möjligt av överflödet innan och sen brukar jag köra den fuktade svampen lite försiktigt efter ca 15 min, och sedan kanske efter 45 min när det börjat stelna lite bättre så tar jag det som är kvar.

Lycka till!
 
Svampen tvättar du av överbliven massa med, sköj ofta och med lite vatten i svampen. Gummiplattan stryker du ut fogen med när du fogar själva plattorna.

Trassel eller bomullstrasa efter du tvättat av massan. Fukta även fogarna 2ggr under de efterföjande dygnet så blir de starkare.
 
När det gäller att fukta fogarna. är det vanlig sådan sprayflaska med vatten man skall köra med då eller?
 
hedde skrev:
När det gäller att fukta fogarna. är det vanlig sådan sprayflaska med vatten man skall köra med då eller?
alldeles riktigt!
 
Den du visar länk till på biltema är en FOGplatta dvs den används då man fogar (pressar in fogen mellan plattorna). Den tar inte upp en droppe vatten. Köp heller inte deras svampplatta, den släpper direkt från plattan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.