Hej!

Hoppas på ytterligare praktiska tips till mitt vindsprojekt,
Jag behöver göra ett Ø100 avstick på tilluftsledningen(Ø160) precis innan eller i samband med en 90gr böj, är det att föredra att göra avsticket innan böjen eller går det lika bra att ersätta 90gr böjen med ett T-rör och en reducering 160-100 på ena benet?

Tack på förhand
/Håkan
 
Jag är lite osäker på hur det skall se ut, men... Avsticket är 100 rör och har således/troligtvis ett mycket lägre flöde. Det andra som skall svänga av och fortsätta är väl 160 rör med högre flöde. Den har 'högre prio' hur det dras. En vanlig 90 böj är nog att föredra framför en 90 grader i ett T.

Allt beror på flödena.

Går att kolla tryckfall vid olika flöden i datablad. Kör man låga flöden så kvittar böj eller skarp T-avstick. Går också att gå lite på känsla, skarpa böjar/avstick ger mer tryckfall. Skarpa veck och avsmalning kan ge oljud.

Sedan är det inte alltid man vill ha lägsta möjliga tryckfall. Kan vara en fördel för don som sitter nära fläkten. För att slippa strypa donen för mycket. Det är, t.ex. lämpligt att rör systemet har samma tryckfall till alla don som skall ha samma flöde (eller en faktor som är propertionell mot flödet donet skall ha).

men som sagt flödena påverkar mycket. Rören närmast aggregatet är bäst om de är raka rör och inga skarpa böjar (vilket jag var tvungen till). Medans rören för enskilda don med lågt flöde inte gör så mycket att ha böjar på. Däremot är det bra att undvika böjar närmast donen, p.g.a. turbulens som kan ge oljud i donen.
 
Provar med ett par bilder för att tydliggöra min fråga.

Alt 1. Avstick innan 90 gr

Alt1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alt 2. Avstick med T-rör

Alt2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Alt 1.
 
Tack för hjälpen!

Det kändes intuitivt så, men bättre att fråga än att stå och göra om det senare.

/Håkan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.