Hej,

Har någon ett par bilder samt beskrivning på vad asfaboard är för något?

Har ett hus från 1968 och undrar om detta material användes i väggar och golv?

Vet någon hur man kan bli säker att det är just asfaboard och inte annat material?

Länkar vore tacksamt.

Mvh
 
Skalman9 Skalman9 skrev:
Hej,

Har någon ett par bilder samt beskrivning på vad asfaboard är för något?

Har ett hus från 1968 och undrar om detta material användes i väggar och golv?

Vet någon hur man kan bli säker att det är just asfaboard och inte annat material?

Länkar vore tacksamt.

Mvh
https://www.byggmax.se/asfaltsboard

Här ser du foto.
Asfaltsboard för byggprojekt, vattenavvisande och vindskyddande, på Byggmax webbsida, köp online.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
FredrikR FredrikR skrev:
[länk]

Här ser du foto.
[bild]
Men det står ju asfaltboard och inte asfaboard, jag är amatör men är det verkligen samma sak?

Sen tror jag de kan vara ljusa, likt spånskivor eller?
 
Skalman9 Skalman9 skrev:
Men det står ju asfaltboard och inte asfaboard, jag är amatör men är det verkligen samma sak?

Sen tror jag de kan vara ljusa, likt spånskivor eller?
Ja det är samma sak.
Du har inte stött på Treetex då?
En porös skiva som är möjlig att göra märken i utan speciellt stor kraft.
Vägg med flagande tapet och synlig struktur, tecken på slitage eller vattenskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Treetex
 
Ska undersöka lite mer under helgen och kanske få upp några bilder.

Får se... Lite följdfrågor om asfaboard:

1. Är alla svarta/gråa?
2. Om konstruktion har tjärpapp, användes då även asfaboard eller var det antingen eller?
(nu antar jag att de användes som vindskydd båda två, men kan ha fel)
 
Karrock