Hej,

Har någon ett par bilder samt beskrivning på vad asfaboard är för något?

Har ett hus från 1968 och undrar om detta material användes i väggar och golv?

Vet någon hur man kan bli säker att det är just asfaboard och inte annat material?

Länkar vore tacksamt.

Mvh
 
Skalman9 Skalman9 skrev:
Hej,

Har någon ett par bilder samt beskrivning på vad asfaboard är för något?

Har ett hus från 1968 och undrar om detta material användes i väggar och golv?

Vet någon hur man kan bli säker att det är just asfaboard och inte annat material?

Länkar vore tacksamt.

Mvh
https://www.byggmax.se/asfaltsboard

Här ser du foto.
Asfaltsboard för byggprojekt, vattenavvisande och vindskyddande, på Byggmax webbsida, köp online.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
FredrikR FredrikR skrev:
[länk]

Här ser du foto.
[bild]
Men det står ju asfaltboard och inte asfaboard, jag är amatör men är det verkligen samma sak?

Sen tror jag de kan vara ljusa, likt spånskivor eller?
 
Skalman9 Skalman9 skrev:
Men det står ju asfaltboard och inte asfaboard, jag är amatör men är det verkligen samma sak?

Sen tror jag de kan vara ljusa, likt spånskivor eller?
Ja det är samma sak.
Du har inte stött på Treetex då?
En porös skiva som är möjlig att göra märken i utan speciellt stor kraft.
Vägg med flagande tapet och synlig struktur, tecken på slitage eller vattenskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Treetex
 
Ska undersöka lite mer under helgen och kanske få upp några bilder.

Får se... Lite följdfrågor om asfaboard:

1. Är alla svarta/gråa?
2. Om konstruktion har tjärpapp, användes då även asfaboard eller var det antingen eller?
(nu antar jag att de användes som vindskydd båda två, men kan ha fel)
 
Karrock
Mitt hus byggdes 1965 av "fiberplank" som verkar vara ett mellanting mellan den ljusa treetexen och den mörka asffaboarden. Mellanbrun, lite fastare, lite lätt oljigt material. I innerväggar sitter tre st 1" skivor ihop med trälameller så att det blir 75*300m "spontplank" i yttervägg istället 4".

Kan det vara något sådant du har?
 
  • Renovering pågår, vägg avtäckt till isolering och reglar, fönster och element synligt till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Karrock Karrock skrev:
Mitt hus byggdes 1965 av "fiberplank" som verkar vara ett mellanting mellan den ljusa treetexen och den mörka asffaboarden. Mellanbrun, lite fastare, lite lätt oljigt material. I innerväggar sitter tre st 1" skivor ihop med trälameller så att det blir 75*300m "spontplank" i yttervägg istället 4".

Kan det vara något sådant du har?
Om det är ett HultsfredsHus, på den tiden Sveriges största husfabrik och idag ett minne blott.😉
 
Skalman9 Skalman9 skrev:
Men det står ju asfaltboard och inte asfaboard, jag är amatör men är det verkligen samma sak?

Sen tror jag de kan vara ljusa, likt spånskivor eller?
Asfaboard var väl ett varumärke på den gamla goda tiden, numera finns det flera tillverkare och då kallas det asfaltsboard. Det är träfibrer som varmpressas till skivor och dränks med bitumen.

Det användes (används) som vindskydd i fasader och bör inte användas inomhus pga sitt innehåll av kolväten.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Vi har asfaboard som vindskydd som @zarkov skriver, ser ut som på @Karrocks bilder typ som en spånskiva med gråbrun färg.
Hus byggt -71
 
Skalman9 Skalman9 skrev:
Har ett hus från 1968 och undrar om detta material användes i väggar och golv?
Asfaboard används som vindskyddsskiva i ytterväggar. Används inte inomhus eller i golv, utom som trossbottenskivor ibland.
Inomhus användes treetexskivor, vilka är samma som asfaboard minus asfalt/bitumen/kolväte-impregneringen som gör asfaboarden fukttålig.
Alternativt användes också HDF/masonitskivor inomhus i både väggar och golv. Olika nyanser av brunt.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
I mitt hus byggt 42 är det Treetex på insidan av ytterväggarna för att jämna till planken och isolera. Även en del av innertaken har Treetex. På innerväggarna täcks planken av masonit.

Jag har sett asfaboard användas till blindbotten i torpargrund in på 1990-talet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.