Hej! Jag är nyfiken på ett hus från 1929 som har en fasad i asfaboard. Skulle någon vilja berätta lite mer om detta material?
Är det urskrungsfasaden eller något man satt på efteråt? Skulle jag då förhoppningsvis kunna hitta en trä/putsfasad under? Om inte. Hur gör jag enklast för att putsa detta hus? Och är det en dyr historia?
Tacksam för svar.
 
Det är inte så att fasaden har ett skikt av asfaboard under t.ex träpanel.
Asfaboard är väl främst ett vindskydd med vissa isolerande egenskaper? Jag har personligen aldrig sett ett hus med asfaboard ytterst.
 
  • Gilla
Lintto1
  • Laddar…
surris
Det är vindskydd. Aldrig sett det som fasadmaterial. Känns som det suttit träpanel innan som man rivit ner av någon orsak.
 
H HannaLL skrev:
Hej! Jag är nyfiken på ett hus från 1929 som har en fasad i asfaboard. Skulle någon vilja berätta lite mer om detta material?
Är det urskrungsfasaden eller något man satt på efteråt? Skulle jag då förhoppningsvis kunna hitta en trä/putsfasad under? Om inte. Hur gör jag enklast för att putsa detta hus? Och är det en dyr historia?
Tacksam för svar.
Kan det vara en felskrivning? Kanske är det en s.k. fattigmanspanel, dvs målad masonit med lockläkt utanpå?
 
  • Gilla
Lintto1 och 1 till
  • Laddar…
det finns fasader byggda med asfaboard precis på samma sätt som med masonit. Skivor och sen lockläkt så det ska se ut som en riktig träfasad och sen målar man.
 
  • Gilla
TryBran och 2 till
  • Laddar…
Är inte såna där fusktegel-fasader av någon slags asfaboard?
 
Olika sorter av träfiberskivor har använts vid renoveringar av äldre hus, men vid den tiden var det nytt material som t.o.m. ansågs göra huset finare och kunde målas med annan färg än det tidigare rödfärgade.
 
Men som svar på frågan. Asfaboard är en träfiberskiva som mest liknar, s.k tretex. Tretex används nu i modern tid framförallt som anslagstavla att sätta häftklammers och häftstift i. Det är alltså en ganska mjuk skiva.

Till skillnad från tretex, så tål den en del vatten. Träfibrerna är blandade med någon form av asfalt, skivan är svart, men inte kolsvart.

Detta att den är mjuk gör att den inte är jättelämplig som fasadmaterial. Den brukade användas som yttre sidan i en regelvägg. där den skall förhindra att luft blåser rakt in i isoleringen, och den ger en viss stabilitet till regelkonstruktionen den sitter på.

Det normala är att man sedan har någon form av fasad, trä, tegel osv utanpå. Det kan även putsas med murbruk på skivan.
 
  • Gilla
arkTecko
  • Laddar…
Så är det såklart men det förringar inte det faktum att div olika skivmaterial defacto har använts som fasadmaterial. Inte jättevanligt men det förekommer. Sen om det är lämpligt eller inte är ju en annan sak.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Vill du revetera, tror det är vad du avser med puts, huset ska du ta hjälp av kunnig person som gör en kontroll av nuvarande konstruktion och även kan göra en konstruktion av vad som ska åtgärdas för att kunna göra en revetering samt få en prisuppskattning.
Utifrån hur du ställt frågan behöver du sedan med största sannolikhet ta in kunniga hantverkare om du väljer att gå vidare med revetering.
 
H HannaLL skrev:
Hur gör jag enklast för att putsa detta hus? Och är det en dyr historia?
Som sagts, ta in expertutlåtande.

Putsning är "alltid" dyrt. Men jag vet inte om detta underlag gör det dyrare än att ex. att putsa på betong.

Ett schablonpris för putsning är ca 2000kr/kvm som skall putsas.
 
  • Gilla
HannaLL
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Som sagts, ta in expertutlåtande.

Putsning är "alltid" dyrt. Men jag vet inte om detta underlag gör det dyrare än att ex. att putsa på betong.

Ett schablonpris för putsning är ca 2000kr/kvm som skall putsas.
Du putsar inte på en fasad av asfaskivor.
 
Det finns exempel på det, putsen sitter där fortfarande efter 60 - 70 år. Om det sedan sitter direkt på, eller om där ligger vassmattor eller ngt melnna vet jag inte.
 
På landsbygden var asfaskivor nog vanligast på enkla förråd/garage. Kollade på vägen till fritidshuset idag och två gamla garage som hade det omålat, där ett av boningshusen var obebott.
 
H hempularen skrev:
Det finns exempel på det, putsen sitter där fortfarande efter 60 - 70 år.
Då är nog väggen byggd med bakomliggande "styvhet" att det är en del av konstruktionen för den tiden, men idag är det inget som du gör. Åtminstone inte vad jag sett i nutid.
Vet inte vad som gäller för byggnadsminnesförklarat, men det har nog inte ts.😉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.