Hej jag satte röris på att renovera min schunt för den gick trögt. Det slutade med att han hade sönder papperspackningen och ersatte med en bit mjölkförpackning, (har hört att det kan man göra). Men framförallt så är det bitvis mycket motstånd då man drar runt schunten. Nästan lika mycket som tidigare. Jag undrar är det något jag ska framföra då han sa att han gjorde så gott han kunde så kan man väl inte förvänta sig mer? Jag sa att han skulle ta eventuella grader innan han satte in den nya. Kännslan är som om det blir metall mot metall på vissa ställen och den fastnar lite där när man drar den fram och tillbaka.
 
Vi hade ju nyligen en tråd här där en viss envis forumkollega bestämt hävdade att hantverkaren han anlitat skulle ha tackat nej till jobbet med upplysningen att det inte skulle ge det önskade resultatet. I just det fallet är dock frågan om hantverkaren verkligen kunde veta det.

I detta fallet kan man undra om rörisen från början verkligen trodde sig kunna renovera shunten på ett bra sätt, och även om han trodde det och sen inte lyckades. Du ska så klart kunna förvänta dig att det blir en markant skillnad efter en renovering. så nog tycker jag att det låter som det är ok att reklamera.

Vad var det exakt han gjorde vid renoveringen? Vad var det för "Nytt" som monterades. Renoveringe för mig innebär snarare att man fixar till de gamla grejerna, inte stoppar i nya.
Varför inte bara ersätta med en ny shunt?

Själv körde jag nyligen min egen fram och tillbaka 20-30 gånger med en rejäl rörtång, ändläge till ändläge, och det gjorde susen. Får väl hoppas att det inte lossnade allt för mycket skit som följde med och satte sig på olämpligt ställe.
 
Det var en renoveringssats som sattes dit. Det är en 4 vägs schunt så jag vet inte om det gått att byta. Hela innanmätet och locket till schunten byttes ut. Innan sa han att den brukar bli som ny då man gör så.
 
Ok. Ja då kan det nog var svårt att reklamera om han inte gjort något fel och det inte var något fel på grejerna han stoppade i. Eventuellt kan man kanske trimma/slipa lite på grejerna så det inte tar i, men det går nog inte som någon reklamation skulle jag tro. Så jag ändrar min uppfattning helt om från förra inlägget ;)

Vad är det för panna och shunt?
 
Renovera en shunt är närmast ett verkstadsmekanikerjobb, speciellt om det nu är huset snarare än innanmätet det är nåt tokigt med vilket det verkar vara i det här fallet eftersom det inte löste sig. Inte alls säkert att en rörmokare klarar detta, det finns många varianter på rörmokare.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.