Hej jag undrar om det finns någon här med erfarenhet eller vart man kan vända sig om man vill veta eller köpa grejer för att fanera med vacuum.

MVH Pär H
 
Hej Pär
Lustigt att du frågar. Står precis i begrepp att skicka efter en vakuumpåse. Har skaffat pump och tänker börja vakumfanera nu.
 
Jag har också kollat runt på amerikanska marknaden . Det jag undrade var om det finns i Sverige.
Pingler vart i från har du beställt eller köpt dina prylar och vart bor du i detta avlånga land.
Vad har du tänkt använda det till
 
Jag bor på ekerö (sthlm)
har skikat ett pm till dig
 
Jula har en vacuumpump som ger 10 Pacal. Nu undrar jag om nån har koll om det räcker som undertryck för fanering. Priset på 1495:- är ju acceptabelt. Jula's vacuumpump 1495:-

Liten behändig vakumpump med bärhantag. Gummifötter gör att pumpen står stadigt. 230V/50 Hz. Komplett med kabel. Effekt: 120 W. Nominellt flöde ca 3,4 m3/h. Sluttryck 10 Pa. Fönster som visar oljenivån. Anslutning: 1/4". Mått: 280x110x220 mm. Vikt: 7 kg. (Artnr: 739002)
 
10 Pa är fullt tillräckligt. Tänk på att normalt lufttryck är ca 0,1 MPa, eller 100 000 Pa. Tryckskillnaden blir alltså 99 990 Pa. Även om du skulle koppla på en turbopump, diffpump eller kryopump, skulle det inte göra någon större skillnad i den här tillämpningen
 
Hur står sig 1500 pix mot exempelvis en venturi-ventil och lite kringkrafs för att få till det hele?
 
mattiasp skrev:
10 Pa är fullt tillräckligt. Tänk på att normalt lufttryck är ca 0,1 MPa, eller 100 000 Pa. Tryckskillnaden blir alltså 99 990 Pa. Även om du skulle koppla på en turbopump, diffpump eller kryopump, skulle det inte göra någon större skillnad i den här tillämpningen
Aha, det är så man ska tolka det. Jag trodde man drog 10 Pa från normalt lufttryck och då blir det ju inte mycket att hänga i julgranen. Men det är nog som du säger att pumpens vacuum ligger 10 Pa över absolut vacuum.

Men hur är det med effekten på 120 W som ger 3,4 m3/h det borde väl räcka...eller.....? Vet inte hur snabb man måste vara med faneringen innan det skiter sig.
 
phl skrev:
Hur står sig 1500 pix mot exempelvis en venturi-ventil och lite kringkrafs för att få till det hele?
Venturi-ventil måste vara nått som jag missat i min uppväxt. Hur drivs den... tryckluft eller elektricitet..? Hittade inget när jag google'ade på den.
 
Ja du, den drivs med tryckluft. Tycker personligen det nästan är magi att man kan få ett undertryck med ett övertryck men det går ;)

Mer om fenomenet kan du läsa här: http://en.wikipedia.org/wiki/Venturi_effect
 
Är det någon som vet var man kan köpa en Venturidysa och vilket undertryck man praktiskt får om man driver den med t.ex. 8 bar(g).
Självklart kan man räkna på det förustfritt om man ställer upp ekvationerna, men jag tror inte det blir en 100% rättvisande bild.
 
http://www.veneersupplies.com/ finns ju allting för att bygga vakumpump med venturidysa och liknande. Dock är vissa prylar 110V och det känns ju onödigt. Visst, alla prylarna finns i Sverige oxo men var sjutton köper man dem i ental som privatperson till ett rimligt pris?
 
Funderat på det här med venturi-konceptet och att det är så dyrt, och kom fram till att det används i denna Tvättpistol 99:- . Jag gick ut i garaget och skruvade av behållaren till tvättpistolen och där satt ett sugrör som var 8mm (5mm invändigt) När jag provkörde så sögs mitt finger fast i röret, men det är svårt att avgöra vad den ger för undertryck. Nu skulle jag ha haft en 8mm plastslang så jag hade kunnat göra ett enkelt test, för att se hur hög vattenpelare man kan suga upp. Nån som vet hur hög vattenpelare man bör suga upp för att man ska kunna fanera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.