Hej på er!

Finns det någon snäll själ som kan lägga upp ett exempel på en utvändig VA ritning som utgår från situationsplan?

Måst göra en till imorgon inför det tekniska samrådet men vet ej hur en sådan förväntas se ut.
Har googlat men hittar inget bra....
 
Ska du rita upp hur va-ledningarna ska dras?

Heldagen röd linje är spillvatten, blå streckad dricksvatten och grön punkt-streckad är dagvatten.

Jag rekommenderar att sätta en spolbrunn var 20e meter, det symboliseras av en liten ring.
 
N NoOne2k skrev:
Ska du rita upp hur va-ledningarna ska dras?

Heldagen röd linje är spillvatten, blå streckad dricksvatten och grön punkt-streckad är dagvatten.

Jag rekommenderar att sätta en spolbrunn var 20e meter, det symboliseras av en liten ring.
Ja, jag antar det...
Spillvatten, är det samma som avlopp?

Men detta var ju en bra början, tack för ditt svar!
 
Har du en situationsplan/ritning att utgå ifrån?

Jag ritade med blå och röd kulspetspenna på utskriven karta och skrev 110PVC och 32PEM från förbindelsepunkten vid tomtgräns nära gatan och vattenmätare position i huset. Scannade in på jobbet och mailade.
Godkänt utan frågor 2015.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Har du en situationsplan/ritning att utgå ifrån?

Jag ritade med blå och röd kulspetspenna på utskriven karta och skrev 110PVC och 32PEM från förbindelsepunkten vid tomtgräns nära gatan och vattenmätare position i huset. Scannade in på jobbet och mailade.
Godkänt utan frågor 2015.
Japp, det har jag så jag kan enkelt göra det på datorn när jag vet hur det bör se ut. Ska ju ha både eget vatten och avloppsanläggning så det bör jag väl rita ut också antar jag.
 
L Ludde76 skrev:
Ja, jag antar det...
Spillvatten, är det samma som avlopp?

Men detta var ju en bra början, tack för ditt svar!
Ja, man skiljer på avlopp i spillvatten och dagvatten, spillvatten kommer inne ifrån huset och leds till reningsverket, dagvatten (som också är avlopp) är dränerings- och takavvattning som leds till mark/sjö/hav.

Att rita dem i färg är inte nödvändigt, men gör man det i datorn är det rätt lätt. Det kommer dock att gå precis lika bra att göra det med en blyertspenna, därav de olina linjetyperna.
 
  • Gilla
Ludde76
  • Laddar…
L Ludde76 skrev:
Japp, det har jag så jag kan enkelt göra det på datorn när jag vet hur det bör se ut. Ska ju ha både eget vatten och avloppsanläggning så det bör jag väl rita ut också antar jag.
Jag gjorde bara enligt en anvisning på Stockholm vattens hemsida. Kanske skiljer mellan kommuner...

Tror man skulle ange på vilken plus höjd som rören låg på också, mätt från botten på rörets insida.
Och vattenmätaren skulle placeras ut med en slags nationell symbol för just sådana mätare.
 
  • Gilla
Ludde76
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.