Är det möjligt att dra VA ovan jord i isolerat rör?

Vi har en bergstomt så det blir annars till att spränga ett schakt hela vägen ner till tomtgränsen där LPS/Vatten finns.

Det borde finnas isolerade rör för ett 50mm vattenslang som isoleras samt förses med värmekabel med frostskydd.

Har någon haft ett liknande scenario?
 
Visst går det. Titta bara på byggbaracker vintertid så ser du det
De brukar linda glas/stenul runt rören och sen plasta. Mer permanent så skulle jag nog gjuta en lite kanal eller dylikt att lägga det hela i. Lättare att isolera och djursäkert
 
Man kanske ska lägga in en värmekabel också.
 
Staffans2000
Visst går det. När jag jobbade som rörmokare drog vi kilometervis med framförallt vattenslang enligt mats_os. princip + värmekabel, till byggbaracker vid brobyggen för Skåningarna. Men hur noggrannt vi än lindade runt plasten så kom det likväl in fukt i isoleringen.
Ofta löstes frysrisken genom att vi skar ett jack i packningen till en vattenkran så att den hela tiden stod och smårann.

Färskvattnet kan man isolera + värmekabel och sedan draga alltihopa innuti ett PVCavloppsrör så blir det tätt och fint
 
Eller inhandla färdigisolerad kulvert, hur det är med värmekabel vet jag inte men det går att lägga den i vattenslangen.
 
Nu är jag kinkig men jag vill ha även kulverten i ett väderskydd :)
 
Jodå, visst får du det, men en färdig kulvert rinner det inte vatten in och ut ur isoleringen. Nåt i betong runt kulverten är aldrig fel.

Prototypen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.