Hej!

Håller på att riva lite panel på ena gavlen för ett veranda bygge.
Nu blir det lite hål i asfaboarden efter kofoten när man missar att bända mot en regel eller bryter loss en bräda..

Ska jag byta ut små bitar av boarden där det är hål eller ska jag ta och byta mer eller mindre all board där jag rivit bort panelen?
 
jag hade nog bytt de skivor som vart skadad istället för å lappa ihop det hela
 
Mikael_L
Är det bängligt att byta hela skivor borde det väl gå att lappa lite.

Asfaboarden ska vara diffusionsöppen men vindtät, klarar du de egenskapskraven vid lagningen (+ att det kommer hålla ihop tillräckligt många år) så måste det väl vara OK ...

Mina 5 öre...
 
Vissa är ju lite bängliga iochmed att jag inte tar bort all panel. Reglarna är ju liggandes så kapar man en skiva lodrät på väggen så blir det ju som en vanlig skarv eller hur man ska säga. Ingen fara med det då?
 
Mikael_L
Jag skulle iaf inte vara jätteorolig. När man inser vilken uppgift boarden har i väggkonstruktionen och därmed kan likställa funktionen på lämpligt vis. Det diffusionsöppna kan väl inte heller vara superviktigt på varenda kvcm. Då är det viktigare med vindtätheten.
Så att använda en liten mängd byggtape eller silvertape skulle jag inte heller vara livrädd för.

Men återigen, en lekmannaåsikt är ju vad det är ... ;)
 
Och lekman ordet passar bra in på mig :)
 
Här kommer en lekman till. Kan du inte bara klä över med Windy eller vad den heter (duken som alla verkar använda idag) och klämma fast den med spikläkt.
 
Joho de skulle jag nog klara av om det funkar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.