VA till tomtgränsen går på ca 170 000 SEK hos kommunen. Rörgrav på ca 15 meter ca 15 000 SEK säger schaktaren.

Men vad kostar det att ansluta husets vatten och spillvatten till anslutningspunkten vid tomtgränsen?

Gissar att det kommer någon "rörläggare" och utför jobbet enligt någon byggregel?
 
Den delen som ligger på din fastighet får du beställa och bekosta själv utöver kommunens pris till fastighets gränsen.
 
cecar33 skrev:
Den delen som ligger på din fastighet får du beställa och bekosta själv utöver kommunens pris till fastighets gränsen.
Precis, men vad är priset?
 
Ta in offert på det, för det kan ingen som inte sett det på plats svara på.
 
Om rörgraven är ordnad och klar och det rör sig om 15-20 m till hus från tomtgräns. Vad är det som saknas för att kunna lämna en prisuppskattning för material och mantimmar?
 
Du ställer så märkliga frågor, vad är problemet? tror du att Byggahus.se är någon pris frågesida eller vad menar du. Pris på rör får du om du googlar eller ringer någon som säljer rör mm. Sedan verkar du ha dålig koll på hur långt det är, din uppskattning av avståndet diffar på 25% så hur tror du att någon skall kunna ge dig en adekvat prisuppgift.
 
Helt ärligt.... Killen har frågor och detta är ett forum vars uppgifter är att svara på frågor funderingar, dela info om olika saker, vore kanske bra om man försöker besvara killens fråga eller om du inte vet kanske ge råd om hur du skulle gå tillväga för att räta ut dessa frågetecken... För det finnas flera sätt att ta reda på detta.

Sent from my GT-I9210 using Byggahus
 
Materialpriset för markavlopp och 32mm PEM för den sträckan är inte hög, ca 2500-3000kr (rinkabypriser), sen tillkommer kopplingar för kanske 500-1000kr.
Låt oss gissa att rörkrökaren behöver 4 timmar a 1000kr för att fixa det och sen lägger han/hon på 100% marginal på materialet så hamnar totalen på 12 papp.
Dåingår inte några lyxiga tillbehör som tex värmekabel eller skyddsrör.
 
Ecceback skrev:
Helt ärligt.... Killen har frågor och detta är ett forum vars uppgifter är att svara på frågor funderingar, dela info om olika saker, vore kanske bra om man försöker besvara killens fråga eller om du inte vet kanske ge råd om hur du skulle gå tillväga för att räta ut dessa frågetecken... För det finnas flera sätt att ta reda på detta.

Sent from my GT-I9210 using Byggahus
Har du kläm på vad killen menar han har en som han säger en rörgrav som antingen är 15 m eller 20 m. Han säger inget om att den är färdig med rörbädd i rätt lutning och vad skall han lägga i sin rörgrav. Är det vatten, avlopp och dagvatten eller bara vatten eller bara avlopp etc.etc.hur många brunnar behöver han för att kunna rensa och spola. Han ställer endast frågan VAD KOSTAR DET. Gäller det åter fyllnad också hur många kubikmeter behöver han i så fall. Förutsättningen för att få ett bra svar, är väl ändå att man kan ställa frågan om vad det hela handlar om eller..........
 
Ojoj... :)

Tycker absolut byggahus.se är rätt forum att ställa frågor på innan man tar in offerter. Särskilt eftersom priser som diskuteras här på forumet oftast är mellan konsumenter som högst troligt lämnar uppgifter och erfarenheter från jobb som gått bra.

Om ni (någon) har kunskapen om hur man tar fram en uppskattad kostnad för anslutning men saknar uppgifter från den som skriver tråden (jag i detta fall) tror jag det enklaste och trevligaste vore att bemöta det med en följdfråga för att ge ett så bra svar som möjligt. Självklart är det upp till var och en om man är intresserad av att ge och ta kunskap till och från varandra.

Från det att vi för ett år sedan beslutade att bygga nytt hus tills det att vi skriver kontrakt i nästa vecka har detta forum varit ovärderlig och otroligt lärorikt på flera sätt.
 
Gabbe1 skrev:
Materialpriset för markavlopp och 32mm PEM för den sträckan är inte hög, ca 2500-3000kr (rinkabypriser), sen tillkommer kopplingar för kanske 500-1000kr.
Låt oss gissa att rörkrökaren behöver 4 timmar a 1000kr för att fixa det och sen lägger han/hon på 100% marginal på materialet så hamnar totalen på 12 papp.
Dåingår inte några lyxiga tillbehör som tex värmekabel eller skyddsrör.
Tack! Så om jag avsätter ca 15-20 000 SEK bör det alltså täcka kostnaden för att ansluta huset.
 
cecar33 skrev:
Du ställer så märkliga frågor, vad är problemet? tror du att Byggahus.se är någon pris frågesida eller vad menar du. Pris på rör får du om du googlar eller ringer någon som säljer rör mm. Sedan verkar du ha dålig koll på hur långt det är, din uppskattning av avståndet diffar på 25% så hur tror du att någon skall kunna ge dig en adekvat prisuppgift.
Cecar33, tror vi avslutar kunskapsutbytet här. Tack!
 
Redigerat:
Byggahem skrev:
Tack! Så om jag avsätter ca 15-20 000 SEK bör det alltså täcka kostnaden för att ansluta huset.
Baserat på min erfarenhet (är inte proffs på vvs men har kopplat ett par hus själv) och basaerat på de uppgifter du lämnat här så är min gissning att det kan räcka, ja.
Sen är det ju inte säkert att de rörkrökare du pratar med håller med mig, de kanske vill ha dubbelt så mycket betalt. Det finns många trådar här på byggahus om rörmockare och deras ibland spektakulära prissättningar.
 
Varför jag frågar beror på att vissa husleverantörer jag kontaktat ibland stått för denna VA- och el-anslutning medan andra inte gjort det. Något jag tycker alltid borde ingå för "nyckelfärdiga" hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.