Hej, märkte idag att en bit av vardagsrumsgolvet har rest sig nångång under morgonen/dagen.
Huset är från sent 40-tal(landshövdingehus 1:a vån), förmodligen ligger det masonit på det gamla trägolvet och sen plastmatta.

Resningen är runt 0.7m i diameter och sviktar som mest 1cm, vid närmaste vägg sviktar det runt 1-2mm.
På närmaste vägg hänger ett vattenelement, ungefär 1meter från resningen.
Vattenrören går inte ned i golvet utan längs med golvet in till grannen.

Huset rör på sig en hel del, hittar nya sprickor i väggara lite då och då och de gamla sprickorna tenderar till att sakta växa.

Vad kan resningen bero på?
Bör jag sparka på den där late d*****n till fastighetsförödare?

Ligger en fiskodling i källaren så både värme och luftfuktigheten är hög, kan fukt ha gått igenom taket i källaren och upp i mitt golv?

Mvh Tjaboo
 
Redigerat:
Hur är golvet uppbyggt? Fiskodlingen är i vilket fall misstänkt när golvet sväller mitt i vintern.
 
Är golvet byggt på samma sätt som i köket så är det plastmatta, masonit, brädor, sågspån och betong.

Inte spillt vatten i närheten av resningen, ingen kondens, inga blommor eller läckande element.
Har rest sig lite till, runt 1.5cm sviktar det nu.

Hur bra släpper betong igenom fukt?
 
Redigerat:
Bara en kort fråga, längs alla väggar och hörn, finns det "luftspalt" mellan vägg och golv.
Har sett liknade beteende när man har lagt golvet dikt mot vägg, sen blir det fuktigare och golvet reser sig. Sen under period med mindre luftfuktighet går golvet tillbaka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.