Är ute och jagar ny lägenhet (Stockholm) och hittade nu ett objekt där man lämpligen skulle kunna flytta köket till sovalkoven som finns och då koppla in sig på vattnet och avloppet i badrummet som ligger på andra sidan väggen. Detta för att få en bättre planlösning.

Badrummet är fräscht, så att bila upp golvet är inget alternativ. Min tanke är att man skulle kunna dra avloppet utanpåliggande i badrummet och ansluta till handfatet.

Finns det några hinder för detta, förutom att föreningen skulle kunna ha synpunkter?

Får man bryta tätskiktet på det sättet och dra igenom 50 mm avloppsrör + vatten?
 
Du kan inte enligt ”reglerna” gå genom befintligt tätskikt.

Hur viktigt det är att det blir tätt beror bla på var genomföringarna hamnar.

Sedan måste bostadsrättsföreningen godkänna förflyttningen och utförandet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Du kan inte enligt ”reglerna” gå genom befintligt tätskikt.

Hur viktigt det är att det blir tätt beror bla på var genomföringarna hamnar.

Sedan måste bostadsrättsföreningen godkänna förflyttningen och utförandet.
Demmpa Demmpa skrev:
Du kan inte enligt ”reglerna” gå genom befintligt tätskikt.

Hur viktigt det är att det blir tätt beror bla på var genomföringarna hamnar.

Sedan måste bostadsrättsföreningen godkänna förflyttningen och utförandet.
I det här fallen skulle isf. genomföringen göras på andra sidan badrummet från duschen sett. I praktiken borde det ju inte medföra någon risk överhuvudtaget för fuktskador om man tätar rejält, men kan tänka mig att det finns regler för detta...

Yes att föreningen skulle kunna ha synpunkter har jag koll på.
 
Claes Sörmland
Det låter som att badrummet också måste göras om.

Nästa problem är kökets frånluftsventilation (imkanalen). Den måste troligen flyttas för godkänd OVK.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Hejsan, Jag har en liknande projekt på g i ett 40 tals hus. Handfatsdelen i våtrum zon 2 och ingen risk för att komma i kontakt med vatten för det finns duschkabin att duscha. Kan vi koppla kökets vatten o avlopp med handfatets ? Badrummet är 3.8x2.1m .. Tackar !
 
BirgitS
A Ahm.s skrev:
Hejsan, Jag har en liknande projekt på g i ett 40 tals hus. Handfatsdelen i våtrum zon 2 och ingen risk för att komma i kontakt med vatten för det finns duschkabin att duscha. Kan vi koppla kökets vatten o avlopp med handfatets ? Badrummet är 3.8x2.1m .. Tackar !
Branschregeln är att hela badrummet (i alla fall om det inte är väldigt stort) ska ha tätskikt utan hål. Ett hål blir det om du borrar genom väggen. Den branschregeln är inte bara till för att skydda mot att någon sprutar vatten med duschslangen utan även sånt som att slangen/röret till duschkabinen eller handfatet brister och droppläckage längs t.ex. handfatets kallvattenrör. Sen om du vill ta risken med att försäkringsbolaget inte vill betala om det blir en skada är upp till dig.
 
  • Gilla
Ahm.s
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Branschregeln är att hela badrummet (i alla fall om det inte är väldigt stort) ska ha tätskikt utan hål. Ett hål blir det om du borrar genom väggen. Den branschregeln är inte bara till för att skydda mot att någon sprutar vatten med duschslangen utan även sånt som att slangen/röret till duschkabinen eller handfatet brister och droppläckage längs t.ex. handfatets kallvattenrör. Sen om du vill ta risken med att försäkringsbolaget inte vill betala om det blir en skada är upp till dig.
Tack. så man ska dra under golv/tättskick alla rör ? Gärna lite mer info; en länk kanske ! mvh
 
BirgitS
A Ahm.s skrev:
Tack. så man ska dra under golv/tättskick alla rör ? Gärna lite mer info; en länk kanske ! mvh
Om man vill följa branschreglerna ska alla rörgenomföringar genom tätskiktet tätas mot tätskiktet. Det går inte att göra efteråt. Sen hur man kan göra beror på den aktuella situationen. Jag föreslår att du skapar en egen tråd om det.
 
  • Gilla
Ahm.s
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.