Hej,

Behöver få koll på rördragning eftersom det börjar bli dags att planera plattan på vårt bygge. Så därför tänkte jag kolla mina planer med expertisen. Hade tänkt försöka klara mig utan rörmockare, får se om det går :D Det kostar alldeles för mycket att bygga så jag måste spara där det går. Provtryckning av golvvärme behövs förstås.

Bifogar min konceptskiss för att få koll på att jag tänker rätt. Lessen för min fina ritning :surprised: Jag har nog inte full koll på all terminologi heller.

Uppe till vänster är tvättstuga/bad med frånluftsvärmepump, mitten högst upp ligger köket, centralt/mitten vardagsrum med vattenmantlad kamin. Huset blir ett timmerhus så det är solida väggar nästan överallt vilket gör det lite krångligare att dra upp rören i väggen enligt säkert vatten. Den enda regelväggen är den delade väggen mellan bad och tvätt och då passar det väl bra att gå upp där med inkommande vatten vilket även är precis bredvid FLVPen.

Inkommande kallvatten är alltså den gröna. P-EX RiR antar jag? Dragningen kanske man ska göra lite bättre så man slipper ha den under bärande väggar.

Ett väggskåp där som samlar ihop rören från plattan. Därifrån tänkte jag gå ner i plattan igen med KV och VV (blå + orange) till kök och plan 2. Plan 2 nås med schakt i nedre hörnet på badrummet. Resten av vattnet i bad/tvätt får gå utanpå väggarna. Även en KV till vattenmantlade kaminen i v-rummet för nödkylning (osäker på om det behövs). Mer P-EX RiR.

Frågan är om det går/är bra att lägga golvvärmen på samma ställe eller om man ska dra ett cirkulationsrör mer centralt i huset för lättare fördelning av golvvärmen. Exempelvis under trappan (till höger där rören kommer in)

Avlopp är det röda, tjockare linjer 110 mm, tunnare 75. Borde inte vara så mycket att fundera på? Osäker även här om man behöver golvbrunn vid vattenmantlade kaminen.

De vackra rosa linjerna tänkte jag värmekulvertar. Från kaminen till acktank i ett teknikhus just till höger om grunden. Sen för att kunna använda värmen i den acktanken som stöd till FLVP, en kulvert till badrummet tillsammans med inkommande vatten. Någon av uponor eller maxiterms kulvertar? Att koppla ihop FLVP med extern acktank är inte helt trivialt så vi får se om det blir så, men bra att förbereda i alla fall i plattan.

Slutligen grå linje tillluft till kaminen. 100 mm spiro eller 110 mm markrör?

VA.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Generellt, kallvatten under isoleringen, resten i isoleringen.

Den som är intresserad av vårt lite annorlunda byggprojekt kan titta in på http://www.sundbynaturhus.se
 
Jag undrar om du inte skall lämna detaljerna åt en fackman.
Antingen en erfaren grund/betong-entreprenör eller en VVSare.

Till mitt hus, ca 125 m2 byggyta, finns inte en enda VVS-ritning.
Behövs inte när kompetent folk gör jobbet, tror jag i alla fall.

Till kaminens tilluft skulle jag välja spirorör.
Plast hör liksom inte hemma där..
 
Mmm.. jo kan ju tänkas. Jag har hjälp av två erfarna killar som har byggt plattor förut, så viss hjälp kommer jag få vid själva utförandet.

Men det vore skönt att kunna beställa allt som behövs i förväg, det är ju inte allt för avancerade grejjer att beställa i alla fall :) De tar även 10% avgift på allt som ska beställas av dom, så på det sättet vore det bra att ha allt på plats.
 
pinussen skrev:
...De tar även 10% avgift på allt som ska beställas av dom, så på det sättet vore det bra att ha allt på plats.
Å andra sidan kanske de köper det 50% billigare (och 200% bättre) via sina kanaler.

När jag byggde mitt hus betalade jag byggfirmans materialkostnader + 7%.
Och jag tror inte att jag förlorade på det, tvärt om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.