Jag och hustrun går och fikar efter hus byggda på 50-60-talet, och det jag då funderar på är hur man ska förhålla sig till VA-systemet. Många sådana hus som är till salu säljs av dödsbon, och badrum och kök är ofta i "original", vilket innebär att värmesystemet, tappvatten och avloppsrör är 50-60 år gamla.

Ska man byta ut avloppsrör pö om pö när man gör om badrum och kök? Eller ska man ta allt på en gång? Eller kan man kolla skicket på gjutjärnsrören och rören i plattan/källargolvet och bedöma livslängden på något sätt?

Och samma sak med värme- och tappvatten?

När man gör nya installationer, kan man lägga VA i någon slags inspekterbara utrymmen? Och är det smart/lönt?

Hur hade du resonerat om du köpt ett sådant hus?
 
Vi köpte ett hus byggt -60.

Värmesystemet är jag inte orolig för. Det håller ju nästan hur länge som helst eftersom det är slutet.

Vattnet går ju i kopparrör så de hoppas jag kommer hålla ett tag till.
Däremot skall jag bila upp och byta så mycket av avloppet som möjligt nu när jag skall bygga tvättstuga. Det innebär att hälften av huvudstammen i plattan kommer bytas. Resten tänker jag vänta med tills jag får problem, eller lägger om golvet ovanpå.
 
Krilleman
Jag har ett hus från -58 och tigersågen fick gå varm i påskas. Hela rasket åkte ut, panna, vatten, värme, avlopp. Både vatten och värme var det inget fel på, men dock ivägen för mina projekt så allt fick utgå. Det brukar vara lättast så.

Allt är ihop igen men avloppet i plattan ska bytas nästa år då tvättstugan är på tur...

Men jag är röris, det är en stor skillnad...
 
Har renoverat en LB kåk från -59.
Bytte förra sommaren all VA iom renoveringen.
Kök och badrum sitter vägiväg i denna modellen, så det passade bra när jag ändå renoverade både kök och badrum att bila upp golvet, byta avlopp, värme och tappvatten. Nu ligger denna kåken på torpargrund, så det var lätt att byta 1m av cementrören i mark och skjuta in 3m 110mm markavlopp och sen gå vidare från det (gjöt fast avloppsröret i änden på cementröret).

Om du har möjlighet att byta avloppet rekomenderar jag dig det. 50-60år räknas ofta som teknisk livslängd dom på, och ni ska ju bo där i 20-30 år till.... Inte roligt att behöva bryta upp kök och badrum om 10år för att det läcker avlopp någonstans.
Relining i villor ger jag inte mycket för, där har man i de flesta fall helt andra möjligheter till att byta när man ändå renoverar golv och väggar.
 
Byt allt eftersom. Det gör jag i mitt hus från 58 och vi har till och med dragit nytt vatten och avlopp från gatan. Håller på och totalrenoverar och vill definitivt inte bygga in nåt gammalt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.