Jag har en UVEAB EVR-CDR värmeregulator (drygt 15 år gammal) för att styra min golvvärme.
Nu fungerar den inte som den ska..

Info om produkten: https://docplayer.se/122561298-A00303-evr-cdr-t-reglercentral-9910.html

Om jag förstår det rätt så ger den pulser på ca 1 s till en shuntreglermotor (24 VAC) som stänger/öppnar shunten.

Kopplar jag bort shuntreglermotorn och kör själva shuntreglermotorn direkt på 24 VAC så stänger den eller öppnar den shunten beroende på vilken kabel som ansluts till spänningskällan. Den ser ut att fungera.

Framlednings- och utomhusgivare ser också ut att fungera och beroende på inställningar tänds – eller + lysdioderna så den delen på värmeregulatorn tycks fungera.

När jag kopplar in shuntreglermotorn till värmeregulator uppstår problem..

Om värmeregulatorn och justeras den så att den ska stänga så visas det genom att – lysdioden tänds och det skickas korta pulser till shuntreglermotorn som stänger shunten precis som den ska.

Om värmeregulatorn och justeras den så att den ska öppna så visas det genom att + lysdioden tänds och det skickas korta pulser till shuntreglermotorn på båda!! utgångarna (19 och 20)! Missljud från shuntreglermotorn som och den rör inte på sig. Detta är uppenbart fel. Någon som vet om detta går att fixa? Finns kretsschema till elektroniken i EVR-CDR? Kanske bara någon komponent på kretskortet som behöver bytas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.