Hej
Är ny på forumet och hoppas att inlägget kommer på rätt plats.:rolleyes:

Jag håller på att tillverka lyktstolpar till sambons ridbana. Stolparna görs av tryckimpregnerat virke och blir ihåliga så att elen kan dras i stolpen. Den sista metern blir kabeln exponerad av solljus.
Jag har några rullar med EKLK 3G1.5 fabrikat Ericsson på hyllan.

Så min fråga är om uv skyddet är tillräckligt på denna kabel för de kommande 10-15 åren?
Någon som vet?
 
Varför inte bara dra det i ett VP rör?
 
  • Gilla
Finkan
  • Laddar…
Vanliga VP-rör tål inte UV-ljus.
Vill du vara helt säker kan du köpa kabelskydd typ e-nr 0632843 och klamma fast utanför kabeln. Jag har inte koll på Ericssons EKLK men de flesta andra märken tål UV-ljus.
 
  • Gilla
Finkan
  • Laddar…
Vi bytte ut en massa vit eklk som suttit utomhus på ett tak på jobbet, den tålde inte inte UV ljus vädret och vind i mer än 30 år typ.

Var uppsatt 1982 men har funkat fint fram tills nu iaf.

Så ska den bara klara sig en sisådär 15-20 år så behöver du nog inte fundera på att skydda den.
 
  • Gilla
Finkan
  • Laddar…
Det finns svarta vp-rör som tål UV.
 
  • Gilla
Finkan
  • Laddar…
Tack för svaren.
Jag har funderat på VP-rör men funkar inte i detta läge däremot skulle VP-slang kunna vara ok.
Är slangen lika UV-tålig?
 
Finns svart slang och även svart, delad slang man kan sätt på efteråt
 
  • Gilla
Finkan
  • Laddar…
Kabeln klarar sig tillräckligt utan extra skydd där. Vill man ha det bättre är det andra kablar tex N1XV man får välja, men absolut inga problem med EKLK.
 
  • Gilla
Finkan och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaren!
För säkerhets skull så har jag beställt 50M N1XV-U, 3G1,5 kabel och fördelen med den är ju också att den inte är så himla dyr 12kr/M tycker jag är ok.(y)
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.