Håller på att göra våran entré lite större.
Huset är ett blåbetong hus från 1960.

Vi behöver få upp de nya väggarna och vid ett senare tillfälle kommer vi riva upp resten av befintliga golvet i hallen och lägga golvvärme mm. Men jag har slagit bort en vägg mot sovrummet nu och funderar vad som vore bäst.

1. På grund av att det inte finns "läkt/golvreglar?" på varje ställe som våran nya vägg ska reglas upp till, så kan jag då såga bort de bitarna som syns på bilden och skruva fast väggreglarna direkt i betong golvet?

2. Vilken isolering och byggsätt ska jag tillämpa när jag ska ha golvvärme vid senare tillfälle?

3. Visst går det bra med trä reglar direkt mot betongen när de är över markplan etc.

4. väggarna - / golvet, ska de ha någon sorts fuktspärr / åldersbeständig plast eller liknande ?

Kan nog missat något men fråga gärna.

De röda är vad jag har tagit bort nu och de blå är vart den nya väggen ska byggas upp. Anledningen till att jag tog bort de mesta är för att de är blåbetong block så tog bort så mycket jag kunde vid detta projekt.

3UJ451KREDD4TT37.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3UJ451KREDD4TT37 - Kopia (2) - Kopia.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser golvet ut under de förra garderoberna. Bilden är tagit från sovrummet så ni får haj vart reglarna blir.

DSC_0591.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh Henke
 
I princip flyttar du enbart väggen som nu är bakom garderoberna. Du kan då göra som det såg ut från början, för där under lär du inte behöva golvvärme.
 
Jo de kommer ju behövas golvvärme för skorna man tar av och så. De kommer ju inte vara någon garderob där, och den gamla väggen va ju betong block så är inte lika i byggnadssätt som a.tt regla och de är där jag inte vet hur jag ska gå tillväga.
 
Nu hänger jag med. Trodde att du skulle ställa nya garderober, men vända dem mot hallen istället. Är det 600mm CC mellan reglarna så kan du lägga 22 mm golvspån. Sen regla upp en vägg och klä den med OSB-skiva och gips. Onödigt att bygga väggen från betonggolvet, för du får kanske nya idéer en dag och vill då ta bort den väggen.
 
Hur gör jag då mot den andra sidan? Asså där den nya väggen viker upp och sedan vänster. För där finns inga reglar som spånskivan kan ligga på. Därför jag hade tanken att regla direkt från betongen. Men om man bortser från att man i senare stadium inte kan ändra väggen utan att bryta upp golvet. Är då den uppbyggnaden en möjlighet och vad bör jag tänka på då?

Mvh Henke
 
Du kan lägga nya reglar likt dem som redan finns, för att få rejält underlag för golvskivorna. Se bara till att det blir samma nivå på de nya och gamla reglarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.