Hej!

Jag har i nuläget ett Google Wifi mesh nätverk parallellt med mitt Arlo Wifi. Allt funkar utmärkt men i nuläget bor vi provisoriskt på en bråkdel av vår totala yta eftersom vi snart sätter igång med en omfattande renovering av vår gård. Vi kommer då att behöva bygga på och förbättra räckvidden på båda våra nätverk.

Min fråga gäller vilket alternativ som skulle vara effektivast för oss. Jag kommer behöva ha Arlo kameror på rätt långa avstånd från Arlo bas-stationen så antingen förlänger jag Arlo nätverket med hjälp av några extenders (hur jag nu gör det eftersom deras nätverk saknar wifi nyckel och Arlo routern saknar ethernet ut? Jag har en Linksys re6400 som jag gärna hade använt om jag fick ordning på det) eller så köper jag deras nya kameror som inte behöver en egen router utan hamnar då på mitt Google Wifi nätverk (som jag ändå också kommer behöva expandera rätt rejält).

Har försökt utvidga Arlo nätverket med min Linksys genom WPS utan framgång :( Blinkar bara grönt ett tag sedan orange igen.

Vad tycker ni?
 
Redigerat:
K
Det finns kanske olika generationer arlo, men de ska kunna anslutas till ditt vanliga nätverk. Men har då sämre batteritid. Då arlos eget wifi är optimerat för att inte snacka skit som kamerorna behöver lyssna och svara på.

Vad har du för krav? Ska det vara batteridrivna? Allergisk mot prenumerationstjänster? Budget? Bara fungerar eller meckar du själv om du kan spara en slant?
 
  • Gilla
carlfredrik
  • Laddar…
K knightjocke skrev:
Det finns kanske olika generationer arlo, men de ska kunna anslutas till ditt vanliga nätverk. Men har då sämre batteritid. Då arlos eget wifi är optimerat för att inte snacka skit som kamerorna behöver lyssna och svara på.

Vad har du för krav? Ska det vara batteridrivna? Allergisk mot prenumerationstjänster? Budget? Bara fungerar eller meckar du själv om du kan spara en slant?
Alltså jag gillar verkligen mina Arlos. Har 5 st plus en som ligger på simkort och alla funkar kanon. Har några på batteri och några på sladd (kommer nog se till att ha alla på sladd sen när jag renoverar för smidighetens skull). Har prenumeration nu och det är helt ok för mig.

Vill bara utvidga Arlo nätverket så jag kan flytta några av kamerorna till lite mer avlägsna delar av huset.

Testade lite snabbt att lägga in en nya kamera i appen, utan bas-stationen, och det verkar inte funka för kameror under Pro 4. Men det kanske finns knep?
 
Redigerat:
Att förlänga Wi-Fi är lätt med Googles system då du kan köra ett trådat backhaul mellan dessa. Då kan du sprida dina accesspunkter rätt ordentligt utan att tänka på signalstyrkan över wifi som ett meshsystem är beroende av. Löser givetvis inte alltför dina kameror om du inte kan anslutas till ett standard wifi nät
 
M myrstack skrev:
Att förlänga Wi-Fi är lätt med Googles system då du kan köra ett trådat backhaul mellan dessa. Då kan du sprida dina accesspunkter rätt ordentligt utan att tänka på signalstyrkan över wifi som ett meshsystem är beroende av. Löser givetvis inte alltför dina kameror om du inte kan anslutas till ett standard wifi nät
Grymt! Oavsett är detta perfekt för att hålla alla i familjen glada i så stora delar av huset som möjligt 😅 Ska ha detta i åtanke när vi planerar all kabeldragning som kommer komma 👍🏻

Föressten, en fråga… drar man nätverkskabel från varje Google puck till en hub då?
 
C carlfredrik skrev:
Grymt! Oavsett är detta perfekt för att hålla alla i familjen glada i så stora delar av huset som möjligt 😅 Ska ha detta i åtanke när vi planerar all kabeldragning som kommer komma 👍🏻

Föressten, en fråga… drar man nätverkskabel från varje Google puck till en hub då?
du måste starta med wan in i en Google wifi och denna blir då ”master”. Lan ut från denna kan man ansluta på lite olika sätt. I mitt fall har jag den anslutningen till en switch som sedan mina övriga två enheter är anslutna till. I princip ett minimalt stjärnnät. Om jag förstår det rätt man kan även konfigurera de som en serie.
 
  • Gilla
carlfredrik
  • Laddar…
M myrstack skrev:
du måste starta med wan in i en Google wifi och denna blir då ”master”. Lan ut från denna kan man ansluta på lite olika sätt. I mitt fall har jag den anslutningen till en switch som sedan mina övriga två enheter är anslutna till. I princip ett minimalt stjärnnät. Om jag förstår det rätt man kan även konfigurera de som en serie.
Perfekt! Det var ”switch” jag tänkte på, inte hub 😆
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.