Hej

Jag är inställd på att byta värmesystem i vårt fritidshus som idag har en elpanna från NIBE.

Huset är ca 7x8 m i 1 1/2 plan pluss en 3x6m nybyggd veranda.
Byggt 1916 men renoverat och har nu 70+45mm tilläggsisolering plus 100mm trä i väggarna och 300mm i taket.
Treglasfönster.
Ligger på Styrsö i Göteborgs skärgård.

Golvvärme i hela huset.

Källaren(där pannan står) har ett mindre utrymme med 192 cm takhöjd och ca 165 där nuvarande pannas står.

Jag ser att tex Termia har en pump som är uppdelad i två inomhusdelar som skulle få plats på höjden i det lägre utrymmet.

Finns det erfarenhet/någon som har utvärderat och kan dela med sig?

K
 
Redigerat:
J
Inget svar än , Vilken modell med 2 enheter tänker du på , du ska ersätta bif EL-panna då . rätt uppfattat av mig ?
 
Hej

Thermia och IVT tror jag har ”lågbyggande” modeller uppdelade på varmvatten och värmesystem/kompressor.

Ja befintlig elpanna skall bort till våren. Vill byta när det är frostfritt då jag endast kan jobba med det på helger och det går åt 2-3 för att riva och iordningställa/förbereda.

K
 
J
Verkar bra det du tänker på dina breddgrader , MEN koppla inte bort EL-pannan sätt den i serie med VP och ställ den på 10C så har du en säker frostvakt om VP säger upp sig av någon anledning , den fungerar även om en säkring skulle gå . det som kan vara är om cirkpumpen stannar , då kan det vara kört med vanligt vatten i systemet
 
Tack, bra idé men det är trångt i källaren, huset är ca 7x8m med staplad stengrund på ca 1m i tjocklek och ett fundament för bakugn på ca 1,5m2 i mitten dvs nte mycket utrymme kvar.

Tror tyvärr att befintlig panna måste bort.
Bifogar bilder på den del som är utsprängd och har knappa 2m i takhöjd, ett utrymme som jag hellst vill använda som verkstad.

Trång källarverkstad med verktygsbord, hyllor, fönster och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En trång och rörig källare med verktyg, elcentral och en luftkompressor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trång källare med synlig stengrund, lågt tak, uppfällt bordssåg och värmeelement, tänkt för verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.