Hittade inte mycket info om liknande projekt och det kanske finns någon annan som har samma idé som jag hade.

Vi ville göra något åt fönsterfodren på den utvändiga delen av huset. Vi har ett hus med putsfasad och det hör ju inte till vanligheten i Sverige med fodrade fönster på putsade hus. Jag har sett de som har brädor runt fönstren som på träfasad men det ser billigt och fel ut, tycker vi.

03.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag köpte ett vitfolerat hyllplan (2480x300x18) som jag byggde gjutformen av, gjorde formen för 110mm breda brädor.

Köpte en säck finbetong, enligt byggmax hemsida ska minmåttet man kan gjuta vara 20mm, jag gjöt 18mm (hyllplanets höjd) kanske dumt. Har hört att man ska blanda i fibrer i betongen också för ökad hållfasthet och mindre härdsprickor. Fick beställa efter en mindre säck då det av någon anledning är det svårt att hitta på bygghandeln??

02.jpg
Sprayade gjutformen med silikon innan gjutning. Hällde i betongen, täckte med en sopsäck och eftervattnade i ca tre dygn. Sen plockade jag bort den gjutna brädan och fortsatte gjuta till jag hade 4st. Jag lät betongbrädorna efterhärda ca 2-3 veckor, har för mig att jag läst någonstans 1v/cm. Det var varmt under de två veckor jag gjorde detta, typ 25-30c dag, jag gjöt i garage och vattnade mycket. Inte en enda spricka så fibrerna måste gett resultat.
10.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




04.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag slipade bort gammal färg och ojämnheter kring fönstret, efter det dammsög jag. Blandade 2-komp limmet och måttade med köksvåg sen limmade fast undre brädan. Lim på både bräda och husvägg med fixkam. Två st borrade hål med spikplugg samt en stötta. Problem var att inte husväggen var rak, fick knäcka brädan på mitten för att få bra kontakt mot väggen.

05.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag lät den undre brädan härda ett dygn innan jag tog de två på sidorna, en spikplugg i varje.
06.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Väntade ett dygn och la på den övre, ingen spikplugg.

Jag lät limmet härda ca 1vecka innnan jag drog ut spikpluggen. Efter det kapade jag till exakt längd på brädorna och slipade skarvar för spackling. Jag slipade av gammal färg in mot fönsterkarmen (den utvändiga fönstersalningen) och dammsög.

07.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter det spacklade jag igen spikpluggshål skarvar och salning, efter spackeltillverkares rekommendation lät jag spacklet härda i två veckor samt eftervattnade. Jag la målarfog mellan ytterkant på brädorna och husvägg samt mellan salning och fönsterkarm. Väntade typ två dygn innan jag maskerade och målade två gånger.

08.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

09.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag får återkomma i vår med hur det ser ut efter vintern. Räkna med samanlagt typ 10 arbetstimmar/fönster.


Inköpslista
01.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vitt hyllplan, 2480x300x18 70kr. Räknar med att få kassera efter 4 gjutningar.

Finbetong 25kg 40kr, räcker till typ 6meter bräda.

Fibrer 900gram 250kr, Danish Fibres, 12mm långa polypropylen. Ska räcka till 360kg betong.

Silikonspray 200ml 70kr.

Lim 10kg 850kr , Mapei Keralastic 2-komponent polyurethanlim. Går åt typ 1kg/3meter bräda.

Betongspackel 10kg 200kr, combimix, ca 1,3liter/fönster

Färg 12,5l 900kr, Sikkens Alphaloxan silikonhartsfärg.
 
  • Gilla
stilofunk och 7 till
  • Laddar…
Hej, håller fönsterfodren ännu efter 8 år?
 
Hej! Kul att någon läser detta :)
Ja det ser fortfarande riktigt bra ut, jag har gjort husets alla 11 fönster och det fungerar bra. Har även bytt fönster i samband med detta så nytagen bild är på samma foder men nytt fönster.
Nytt fönster och foder installerat på en brun husvägg, med spegling av plantor inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hälsningar Olle
 
  • Gilla
tobbe9012 och 4 till
  • Laddar…
Tack för svar. Vad glad jag blir för att ha hittat en lösning på detta. Får se om det kan bli gjort framöver. Huset får finare "ögon" med en inramning i en avvikande färg. Vi tänkte måla fönsterbågarna i en annan färg och fasaden i en tredje. Har inte kommit fram till vilka färger ännu. Lutar åt varma jordfärger.
Hälsningar från Elisabet
 
  • Framsidan av ett hus med vit fasad, obehandlade fönsterbågar, och övervuxna buskar framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.