Vårt hus är i grund och botten en sportstuga från 60-talet, som har byggts ut med en nyare del under 90-talet. Nu hade vi tänkt att tilläggsisolera ytterväggarna i den gamla delen, då dessa endast är runt 10 cm tjocka (tunna) :eek:. Samt att vattnet i köket vill på att frysa för oss.

På grund av det inte är så stort, (snål om utrymmet på insidan), så vill vi göra isoleringen utifrån. Ytterpanelen består av liggande stockpanel. Har förhoppning om att kunna återanvända iaf viss del av den gamla stockpanelen.

Nu till mina funderingar....

1. Bör jag ta bort gammal isolering (kanske möss har gjort gångar där) innan jag brakar på med nytt?

2. Vad är bättre, regla upp med en 95 mm regel, eller dubbla 45 mm? En 70 mm regel och en 45 mm regel? Om dubbla reglar, bör dessa läggas i två lager (så man får isoleringen överlappande)? Dubbla lager = dubbla priset för reglar och isolering

3. Vad för isolering rekomenderas?

4. Dumt att tro att jag kan återanvända stockpanelen? Ni med erfarenheter i ämnet, tyck till :)

Tilläggas bör, att jag inte har öppnat upp och kollat läget hur det ser ut med befintlig isolering.... ännu.... men snart :rolleyes:
 
Troligen hade jag reglat upp med 95 och satt rockwoolskivor där eller om där är plats vid t ex utsprång, fönster, dörrar mm 70 + 45. Glöm inte luftspalt innan ytterpanelen åker på.

Att sätta i ny isolering är nog inte så dumt då man ändå håller på men att återanvända stockpanelen kan kanske bli rätt jobbigt, själv tycker jag det tar minst dubbelt så lång tid att jobba med gammalt virke kontra nytt.

/Kent
 
Går i liknande tankebanor för vårt hus som är av liknande art...
Hur gör man med ångspärr? Det finns ingen i dagsläget, låter man helt enkelt bli den i framtiden oxå?

Om man inte har en ångspärr i ett gammalt hus, innebär det bara att man eldar för kråkorna!? Eller är det ett riskfyllt spel med mögel som risk?
 
Jag låter bli diffspärren eftersom det är oerhört svårt att få den tät. Får man den inte tät så blir det vid de ställena rätt mycket fukt som vill ut.

Jag ser det inte som att man eldar för kråkorna utan att man eldar för att hålla huset friskt.

/Kent
 
Om man ändå inte kan/bör återanvända den gamla panelen, skulle man rent av kunna låta panelen sitta kvar där under, dvs bara rensa rent från foder, knutbrädor, bleck osv, spika upp nya reglar utanpå, sen på med mer isolering, luftspalt och ny panel?

Eller är det rent förkastligt, med tanke på att det då blir 2 luftspalter (den gamla och den nya)?

/ Lois
 
Man lär inte vinna så mycket med en sådan lösning då det lär bli ett duktigt kallras vid den innersta luftspalten. Dessutom blir det svårare att få till så att takets utsprång ser vettigt ut då den lösningen bygger ut ytterligare cirka 50 mm.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.