Har funderingar på att lägga om taket i sommar och är inne på att isolera utvändigt för att förhoppningsvis komma tillrätta med svartmögel på kattvindarna.
Bor i ett 1½ plans hus byggt 1964. Taket är original och börjar sjunga på sista versen. Råspont med papp och lertegel. På vissa delar finns en del svartmögel, framförallt på den östra sidan där takfotsventilationen är näst intill obefintlig.
Fick för ett tag sedan upp ögonen för Maco Dach ”system” för utvändig takisolering och har varit inne deras 120 mm alternativ men priset är ganska saftigt.
Finns det någon opartisk person här som kan informera om skillnader mellan Maco Dach och andra motsvarigheter, t.ex. Thermosol’s likvärdiga lösning?
Är det rätt att satsa på klimatvind med våra väderförhållanden? Bor utanför Malmö.
Kommer att leja ut hela arbetet och är också intresserad av att få ett hum om vad det kan tänkas kosta. Arbete, plåtarbete, tegelpannor och utvändig isolering etc.
Taket är på 160m2 och har en taklutning på ca 40 grader.

Tacksam för svar
 
Hur stor blir merkostnaden med Maco-Dach jämfört med att fortsätta med den bef konstruktionen?
 
Materialkostnaden för Maco Dach 120mm isolering ligger på cirka 60.000 SEK.
Dessutom tillkommer frakt från Tyskland på runt 6000 SEK.

Har svårt att få riktig klarhet i hur mycket arbetskostnaden ökar då vindskivor etc även måste höjas. Har även två äldre takfönster som måste anpassas i höjdled.

Får en känsla av att takläggare inte är bekanta med metoden och därför justerar sina priser uppåt. Har fått en offert där arbetet uppskattas till 260 man-timmar, kan detta verkligen stämma?
 
Det kanske är billigare att ta upp tyskar eller polacker för att göra jobbet? De är vana vid denna metod och har sannolikt lägre timtaxor. Har du plats för deras husvagnar på tomten så blir det inga större logiutgifter heller.
 
Med termisols metod så måste man göra taket rent från papp vilket gör att det är betydligt mer arbete att göra. Sen är ju inte materialet speciellt billigt så ja tycker inte en medkostnad på 60 000kr låter orimligt
 
JonasFapejo skrev:
Med termisols metod så måste man göra taket rent från papp vilket gör att det är betydligt mer arbete att göra.
Det måste du väl med Maco Dach metoden också, för anledningen att ta bort pappen är att det annars hindra genomsläppet av den fuktigaluften från råsponten vidare ut i cellplasten där den kan kondensera. Om du har pappen kvar så stannar ju fukten kvar i råsponten...

Materialkostnaden för Maco Dach 120mm isolering ligger på cirka 60.000 SEK.
Nu vet jag inte vad "underlagsduken" i termisols lösning kostar, men man kan använda helt vanliga cellplast 50 mm S80 som man lägger med förskjutna skarvar och då kostar cellplasten run 90 kr/kvm vilket skulle ge en kostnad på ca 15.000 plus duken, samt kostnader för bärläkt och ströläkt och skurvar. Nu har jag inte de kostnadern men tror inte det kostar upp till 45.000 så det blir lika dyrt som Maco Dach.

Har fått en offert där arbetet uppskattas till 260 man-timmar, kan detta verkligen stämma?
Jag pratade med några snickare om att lägga om mitt tak med cellplast isolering, de hade aldrig gjort det förut men tippade på att det nog tog 2 veckor för 2 man att göra allt ihop inklusive plåtarbeten. Så 260 timmar låter rätt mycket tycker jag.

Rådet är att köra på löppande räkning men ha en noga avstämning vad som har gjorts varje dag och hur mycket de har jobbat, om du nu inte kan vara hemma och övervaka dem. De snickare som jag pratat med har alla sagt att det nästan alltid blir billigare med löpande räkning istället för fasta priser, eftersom de så fall inte behöver ta höjd för eventuella problem som de kan stötta på...
 
Redigerat:
Berliner
Berliner
Hej,
jag gorde ett misstag. Jag trodde Maco Dach är en så kallad "Aufsparrendämmung" i PIR. Men det är det det inte, lite speciell med deras grejer. Jag är själv tysk byggnadssnickare och har alldrig sett deras system i Tyskland. Vi använder oss mer av systemet som t.ex Bauder tillverka.
Ca.140mm isolering är lika bra som 30cm mineralull.

Mvh

Berliner
 
Berliner skrev:
...Ca.140mm isolering är lika bra som 30cm mineralull.
Nej, det stämmer inte, om man inte räknar med riktigt dålig isolering. Men det är det knappast någon som använder i sverige.

PIR har lambda: 0,023 W/m·°C
Vanlig glasull: 0,036 W/m·°C

Pir isolerar bättre, men inte så pass mycket.
(Värden från Bauder resp Isover.)
 
JonasFapejo skrev:
Med termisols metod så måste man göra taket rent från papp vilket gör att det är betydligt mer arbete att göra. Sen är ju inte materialet speciellt billigt så ja tycker inte en medkostnad på 60 000kr låter orimligt
Orimligt? Föredrar du mögel på vinden?

Det handlar om att få upp volym på detta - sen går priserna ner - samt att vi ändrar på våra trögrörliga byggnormer. Det möglar i väggar, vindar och i grunderna. Fan, allt är ju felkonstruerat.
 
Consensus skrev:
Fan, allt är ju felkonstruerat.
Japp! Hela världen kommer mögla sönder!!! :S:D;)
 
Bara för något tekniskt sett kan mögla så måste det ju inte mögla :)

Fråga gällande konstruktionen. Hur löser man det snyggast vid takfot och gavel med den extra tjockleken osv? Bild någon?

Kan man nyttja typ thermisols konstruktion på branta tak, strax över 45 grader (20 tals hus)? Känns som om pannorna och läkten kommer "snedbelasta" infästningen pga det extra avståndet genom cellplasten (hoppas ni förstår vad jag menar?).

mvh
 
Berliner
Hej ,

Jag bifogar en beskrivning från en av dem stora tillverkare i Tyskland.

http://www.puren.com/produkte/bau/download/Verlegeanleitung_Steildach.pdf

2. De skruven som man använder för att fästa "strölist" måste vara godkänd. Oftas säljs dem tillsammas med isoleringen. Man ska även använda en mall med en speciell vinkel schablon. Det går inte att skruva 90C° från stölisten.
I slutet av beskrivningen finns en bild som visar hur man ska sätta fast dem.

Berliner
 
Åhå, utmärkt svar Berliner. Det låter klokt, tack.
 
janwide
En fördel med Maco Dach är ju att skruvarna som man fäster den med inte bildar köldbryggor eftersom nästa skiva överlappar och täcker skruvarna. Vet inte hur stor betydelse detta har men att alla skruvarna försämrar både isolerförmåga och täthet borde vara uppenbart.

Bärläkten läggs under cellplasten vilket förbättrar stabiliteten och även skyddar bärläkten från fukt = längre hållbarhet.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.