Så snart det slutar regna är det dags att sätta upp stående panel på garaget.
Såg nyligen en snickare som bara sågade panelbrädorna till ungefärlig längd, satte dom på rätt höjd i ovankant och sen kapade nedre kant med cirkelsågen ställd på 15 grader.

Gick oerhört smidigt, finns det några direkt nackdelar med den metoden?

/Dea
 
Smidigt som attan är det nog, men kanske inte med en helt vanlig cirkelsåg, det är ju inte direkt något precisions verktyg, men med en sänksåg på skena så bör du få allt lika rakt och snyggt =)
 
Snickaren fäste en list på panelen han körde mot, snikvariant av att använda skena... :)
 
  • Gilla
morbidhans
  • Laddar…
Det ska förstås vara 17grader men det blir oftast snyggast (rakast) om man sågar på plats. Har man ingen såg med skena tar man en rak panelbräda och har som anhåll.

Ska precis ut och montera panel på min frigga. Där är det dock så trångt att jag valt att kapa innan montage för att slippa böket med att platsmåla ändträ etc. Gör man så är det smidigt att skruva upp en stödregel att ställa panelen på.

Edit: snedkapa på plats går utmärkt med vanlig cirkelsåg.
 
Självklart 17 grader :)

Förra gången jag byggde körde jag gersågen men det är ett oändligt kapande och inpassande för att få underkanten snygg....
Har putsad Leca grund 80 cm över mark så det är inte så enkelt att fästa stödbräda heller...
Det får bli att testa med cirkelsågen, måste bara fixa en lite mer fintandad klinga så det inte fransar för mycket
 
Stödbrädan fäster du i fasadpanelen, du kommer behöva ha sågan under stödbrädan och köra från vänster till höger. Bry dog inte om fintandad klinga, ev fnas tar du bort med lite sandpapper om det behövs.

Edit min ipad stavar som en treåring.
 
  • Gilla
vikingen
  • Laddar…
Bara en fråga: Hur gammal är din ipad? ;)

En annan fråga; hur viktiga är de 2 graderna från 15 till 17? Finns det någon magisk gräns där vattnet inte längre vandrar uppåt? Ifrågasätter inte, bara nyfiken. Ska göra samma sak själv vilket år som helst.... :rolleyes:
 
Jag tror att snedkapningen är bra men om jag var tvungen att välja mellan snedkapning och att ställa alla panelbitar i olja och låta den mätta ändträet så skulle jag nog välja oljan. Bäst är förstås att göra båda delarna vilket i så fall kräver att man färdigkapar alla panelbrädor innan uppsättning. Om man har lockläktpanel får man ju lite hjälp med att få en rak kant i och med att man lägger en läkt längs med taket längst upp - den kan ju ta upp 15-20mm felaktig längd. Sätter man en regel som stöd längs ner kan man ställa alla panelbrädor på den vid montage och därmed få en rak kant.
 
Jag tänkte på stödbräda för att ställa färdigsågad panel, för att såga på plats skruvar jag i fasaden
 
Jag kör Jotun Visir på ändarna så dom kommer inte stå i olja
 
ToRy skrev:
Bara en fråga: Hur gammal är din ipad? ;)

En annan fråga; hur viktiga är de 2 graderna från 15 till 17? Finns det någon magisk gräns där vattnet inte längre vandrar uppåt? Ifrågasätter inte, bara nyfiken. Ska göra samma sak själv vilket år som helst.... :rolleyes:
Den är nog fan bara 2 år så det kanske inte är så konstigt att den har svårt att stava.

Angående 17 grader så får man googla det här på forumet. Det finns 15 år av diskussioner i ämnet. 17 har alltid varit rätt svar.


:)
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.