Skall göra (ev. leja bort) en trappa i ett innerhörn utmed husets yttervägg ner till källarplan. Frågan är hur man bygger trappan. Ena sidan på trappan kommer att utgöras av befintlig husvägg.

Murar man upp sidan/sidorna med Leca, gjuter stegen inuti denna och putsar lecasidorna sedan ? Eller gjuter man hela trappan med sidor och allt ? Eller murar man upp sidorna och köper färdiggjutna steg ?

Om hur man gör/gjuter en "ovanpåmarkenliggande" trappa har jag hittat bra information på nätet, men väldigt lite om när den skall gå ner i marken.
 
Hej, jag har samma fråga och hoppas också på att någon kan ge några tips på tillvägagångssätt !?!?!?

Helena med
Sverigestugan
 
Du kan bygga en form och gjuta för att sedan lägga på t.ex granitsten eller behålla betongytan som den är.

I ditt fall antar jag att marken har olika höjd och lutar ojämnt. Är trappan högre än 2-3 steg ovan mark bör du nog gjuta form och armera i underkant.

I annat fall bör det räcka att fylla i en form som vilar på mark. Är inte trappan hög ovan mark (avståndet ner till mark från varje steg) behöver du inte fylla formen med bara betong. Går då bra att blanda in fyllnadsmassor (t.ex lösa stenar) och inte bara betong. Är underlaget lutande berg kan det vara idé att borra ner något järn i varje steg innan du fyller med betong.

Jag jobbar just idag med en utvändig trappa från köksdörr ner till en terrass. Tror dock ej det är samma typ av trappa du frågar om. Formsättningen sker i detta fall med cellplast som limmas och stärks med glasfibernät och på detta granitbruk och sten. Enkelt eftersom underlaget är plant.

Jag kommer även gjuta en stor entrétrappa med vilplan (ca 4,5m hög ovan mark och 8m lång), samt en mindre ca 1,5 m hög ovan mark. Dessa kommer obönhörligen behöva gjutas. Jag kommer formsätta med formplywood och armera i underkant samt varje steg. Den stora trappan kommer stagas upp med balkar som gjuts på pelare.
 
  • DSC03842.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kanske var otydlig, det är en utvändig källartrappa utefter en yttervägg där alla steg kommer att ligga under mark och dörren där man går in slutligen 170 cm under marknivån. Den är ju s.a.s. inverterad jämfört med den på Din bild.

Jag har dock också nu hittat en hel del info i länkar och andra ställen här på forumet - principen verkar vara ungefär som att gjuta stödmur med infogad trappa ute i trädgården.
 
I Ingper skrev:
Jag kanske var otydlig, det är en utvändig källartrappa utefter en yttervägg där alla steg kommer att ligga under mark och dörren där man går in slutligen 170 cm under marknivån. Den är ju s.a.s. inverterad jämfört med den på Din bild.

Jag har dock också nu hittat en hel del info i länkar och andra ställen här på forumet - principen verkar vara ungefär som att gjuta stödmur med infogad trappa ute i trädgården.
Hej Inger. Hur gjorde du med avlopp?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.