Jag håller på att renoverar gillestugan i källaren. Men, grundvattnet är några dm för högt enligt mitt tycke. vill gärna att sulan ska vara torr iaf. Ska gräva en grop ute för att inspektera på vilket djup dränrören ligger på. Funkar det att dränera om och sänka rören runt halva huset till att börja med? Ev får jag fixa nya brunnar då självfallet ut till gatan kanske inte får något fall. Det är nämligen så att garaget är ihopbyggt med huset ett par meter och har inte riktigt funderat på hur jag ska lösa det än.

Uppgrävd grop i en källare med synligt grundvatten som samlats i en vattenpöl.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I ett äldre hus (i det här sammanhanget byggt före ca 1975) göts vanligen sulorna direkt mot oschaktad mark. I sådana fall bör inte dräneringen ligga under sulornas lägsta nivå, annars riskerar man sättningar. I synnerhet om marken består av lera. Att sulorna står i vatten pekar ju på att dräneringen inte fungerar. Det är viktigt att du har huvudet med dig när du jobbar med detta.
 
J justusandersson skrev:
I ett äldre hus (i det här sammanhanget byggt före ca 1975) göts vanligen sulorna direkt mot oschaktad mark. I sådana fall bör inte dräneringen ligga under sulornas lägsta nivå, annars riskerar man sättningar. I synnerhet om marken består av lera. Att sulorna står i vatten pekar ju på att dräneringen inte fungerar. Det är viktigt att du har huvudet med dig när du jobbar med detta.
Huset är byggt 1972

Där ligger stora stenfraktioner under betongplattan.

Våt och ojämn mark med stora stenfraktioner och lera, möjliga dräneringsproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stora stenar på en betongplatta vid husgrund, indikation på dräneringsproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har spolat dräneringen och det är konstant flöde till dränbrunnen. Jag tror dock inte att det är många cm som vattnet ligger över sulan. Jag grävde en vattenbrunn 3,5 meter djup på tomten och har bestämt för mig att leran var på bra mycket djupare nivå än 2 meter ner.

Vid fungerande dränering ska vattenspegel nudda underkant sula eller vara ex antal cm under?
 
Det blir lite teoretiskt när man inte kan se förhållandena på plats. Det ser ut som du har ganska dränerande material runtomkring. Det är inte lika känsligt som lera som kan tappa sin bärförmåga plötsligt, när fukthalten blir för låg. Samtidigt tycker jag det är konstigt att där är så mycket vatten. Dräneringen behöver ledas bort från huset till en lägre liggande brunn. Dräneringsrören skall dessutom ligga omgivna av grus eller finkrossad makadam. Helst också separerat med geoduk från omgivande jord.

Bottenplattan, som ligger mellan sulorna, är antagligen en tunn oarmerad historia. Det är sulorna som är viktiga för bärigheten.
 
J justusandersson skrev:
Det blir lite teoretiskt när man inte kan se förhållandena på plats. Det ser ut som du har ganska dränerande material runtomkring. Det är inte lika känsligt som lera som kan tappa sin bärförmåga plötsligt, när fukthalten blir för låg. Samtidigt tycker jag det är konstigt att där är så mycket vatten. Dräneringen behöver ledas bort från huset till en lägre liggande brunn. Dräneringsrören skall dessutom ligga omgivna av grus eller finkrossad makadam. Helst också separerat med geoduk från omgivande jord.

Bottenplattan, som ligger mellan sulorna, är antagligen en tunn oarmerad historia. Det är sulorna som är viktiga för bärigheten.
Tack för informationen tills vidare. Området vi bor på är känt av husägarna med källare att vattnet ligger hyfsat ytligt. Enligt min brunn så är vattenspegeln på 1,8 meter från marknivå. Som sagt så kommer jag att gräva upp en yta utanför för att inspektera hur dräneringen ser ut i dagsläget. Har ägt huset i drygt ett år därför jag inte har så mycket info om tidigare utförda arbeten.

I gillerummet var det armerat men i badrum så var det bara en tunn oarmerad platta. Återkommer när jag har mer kött på benen.

Tack så länge!
 
  • Gilla
Filbert
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.