Ska lägga om taket i sommar och då passa på att lägga 100 mm cellplast på utsidan.
Konstruktionen som tänkt mig inifrån och ut är följande.
Gips , OSB skiva , blå byggplast , 170 mm glasull mellan takstolar , råspont , underlagspapp , cellplast , reglar/plankor att fästa plåten i och till sist plåttaket.
Min stora fråga här är :
Dom långa skruvarna man skruvar genom regel och sen cellplast hur får man dom täta genom takpappen ? finns det nån gegga man kan sätta på pappen eller hur har ni som gjort nåt likande löst detta problemet , är inte direkt sugen på att ev vatten som lyckas kondensera under plåten på våren letar sig ner och orsakar en massa mögel.
 
Berliner
Hej,
jag tror inte att din önskad konstruktion kommer att fungera i längden.
1. Du får problem med uttäthet vid skruvhålen som man inte kan täta på frigoliten som inte har underlagstak på ovansidan.
2. Problem med papp emellan konstruktionen.
3.Och om även detta inte kommer att bli problem får du problem med råspont som i det här fallet fungerar som ångbroms i din konstruktion.
4.Jag är lite nyficken vilken slags skruv du tänker dig använda? Och hur har du beräknad åtgång. Skruven som håller dina ströläkter håller inte bara läkt och plåten, kanske även 50cm snö som under vintern kan ligga på taket.

Berliner
 
1. Tänkte köra i nån gegga i skruvhålen från ovansidan , typ silikon eller liknande , Hur gör man annars då ?
De system jag sett funkar både med papp & duk enl andra inlägg på forumet och thermisol och byggs enl samma princip eller har jag missat nåt ?

2. Varför ?

3. Sitter byggplast på insidan av konstruktionen så vad ska råsponten bromsa ?

4. 160 mm X 6 mm var 40:e cm i en 22 / 95 råspont på ovansidan av frigoliten borde väl hålla detta på plats , och 50 cm snö på taket i skåne har jag nog aldrig sett , ett tak på ca 40 graders lutning dessutom.

Berliner skrev:
Hej,
jag tror inte att din önskad konstruktion kommer att fungera i längden.
1. Du får problem med uttäthet vid skruvhålen som man inte kan täta på frigoliten som inte har underlagstak på ovansidan.
2. Problem med papp emellan konstruktionen.
3.Och om även detta inte kommer att bli problem får du problem med råspont som i det här fallet fungerar som ångbroms i din konstruktion.
4.Jag är lite nyficken vilken slags skruv du tänker dig använda? Och hur har du beräknad åtgång. Skruven som håller dina ströläkter håller inte bara läkt och plåten, kanske även 50cm snö som under vintern kan ligga på taket.

Berliner
 
Berliner
Att den tillverkare som du nämde har stora problem med sitt system är ingen hemlighet.
Ringa dem och fråga deras "säljare" hur du ska klara detta. Jag lovar att du inte får svaret du är ute efter. Det finns inget system som fungerar i längden om duken ligger under isoleringen

Takfotskonstruktionen ser mycket konstigt ut hos dem, hos den ena användar man åldersbeständig plast och hos den andra rinner vatten in i takfoten eller hängrännan hänger 20cm under den första pannan.
Dessutom har dem redan ändrat systemen flera gånger.

Med papp eller råspont emellan konstruktionen har du ytterligare en ångspärr.

Det kräver mycket kunskap att utföra åldersbeständig plast monteringen så någrannt att det skulle klara en blowerdoortest. Det är erforderligt om man bygger som du önskar.

Även om du tar en diff öppen duk under isoleringen är det fel redan från början.
En diff öppen duk kräver att fukt som kan upstå kan ventelera bort. Därför är det krav i Danmark eller Tyskland att ett vist ventilationsgenomsnitt vid takfoten och nocken ska vara monterat i det fallet 200cm2 per lpm. Men om du är osäker skulle du ringa en tillverkare av duk som säljs i Sverige.
Och till slut vill du fästa takkonstruktionen i råspont med 20mm vid 40 graders.
Jag som har själv hus i Skåne har nu under vintern haft delvis mer än 30cm snö på taket.
Jag menar bara att det skulle klara den mängden för säkerhetsskull. Och det skulle vara beräknat. Det är kanske lite dumt om hela taksidan rasar ner under vintern.

Det finns mycket bättre system än det du föredrar och som inte ändras varje år.


Berliner
 
Berliner skrev:
3.Och om även detta inte kommer att bli problem får du problem med råspont som i det här fallet fungerar som ångbroms i din konstruktion.
Hmm, har en liten fundering där. Borde inte panelen i innertaket i ett vanligt traditionellt parallelltak med invändig isolering också bli en ångbroms i så fall? Eller vad är det för skillnad på innertakpanelen och råspontpanelen som gör att den ena blir en ångspärr. Isoleringen ligger ju utanpå i båda fallen liksom... Om du hänger med vad jag menar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.