TonyTech
Tänkte förbereda för elektrikern uttag i duschrum till förbränningstoalett. Uttaget kommer sitta 120cm från dusch och kommer vara ip44 skyddat med lock.
Vilken höjd kan det monteras?
 
BirgitS
Notera att IP44 endast gäller när uttaget inte används och locket därmed täcker uttaget. I det här fallet lär väl sladden sitta i hela tiden och därmed är det ingen nytta med IP44.

Finns väl inga höjdregler men det ska normalt vara torrt där uttaget sitter.
 
TonyTech TonyTech skrev:
Tänkte förbereda för elektrikern uttag i duschrum till förbränningstoalett. Uttaget kommer sitta 120cm från dusch och kommer vara ip44 skyddat med lock.
Vilken höjd kan det monteras?
Lagom hanterings höjd är nog bra att tänka.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
TonyTech
TonyTech TonyTech skrev:
Tänkte förbereda för elektrikern uttag i duschrum till förbränningstoalett. Uttaget kommer sitta 120cm från dusch och kommer vara ip44 skyddat med lock.
Vilken höjd kan det
Letade mycket på nätet ang. Frågan. Vad jag har förstått så kan ett vanligt uttag sättas minst 120cm från dusch IP-zon 2, klass ip20! Rek. Ip21. och höjd bör vara från 50cm.
Detta hade jag inte gissat.
 
TonyTech TonyTech skrev:
Letade mycket på nätet ang. Frågan. Vad jag har förstått så kan ett vanligt uttag sättas minst 120cm från dusch IP-zon 2, klass ip20! Rek. Ip21. och höjd bör vara från 50cm.
Detta hade jag inte gissat.
Det är riktigt minst 120 cm från dusch. Det hamnar då i det oklassade området om det inte finns badkar där IP2X gäller så länge det är ett torr miljö.

Det finns egentligen ingen speciell höjd på uttag. Höjden ska anpassas till den användning uttaget är tänkt för. Så sätt det på lämpligt ställe man inte sprutar vatten på det och glöm inte jordfelsbrytare.
 
TonyTech
A avh67f skrev:
Det är riktigt minst 120 cm från dusch. Det hamnar då i det oklassade området om det inte finns badkar där IP2X gäller så länge det är ett torr miljö.

Det finns egentligen ingen speciell höjd på uttag. Höjden ska anpassas till den användning uttaget är tänkt för. Så sätt det på lämpligt ställe man inte sprutar vatten på det och glöm inte jordfelsbrytare.
Tack för vettigt svar. Förbränningstoan kommer att få egen jfb och matning med 2,5mm2. Förstås uttag som klarar 16A.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.