Hej,

Vi håller på att renovera hallen och känner att vi skulle behöva ett uttag till på en vägg. Problemet är att det finns ingen hel alls där, däremot finns det ett eluttag på andra sidan väggen och även om det inte blir bästa placeringen så hade det varit helt okay.

Väggarna är beklädda med 1 cm masonit och nu också 6 mm renoverings gips på hallsidan.

Frågan är hur man löser detta snyggast? Kan man på något vis fälla in ett uttag trotts att det inte finns en inbyggd dosa på det hållet? Eller måste vi kanske sätta ett utanpåliggande uttag? Och isåfall, finns det diskreta sådana?

Kanske man hade kunnat borra igenom väggen till andra sidan där uttag finns, draget igenom kablar därifrån till den sidan där uttaget ska sitta.
 
Om jag förstår dig rätt behöver du bara en senildosa typ denna:
https://www.eldirekt.se/elmaterial/...Nns0Oa6J2HAuqd9g3hIvd9It5VPC4uOIKUaAum28P8HAQ
och sedan ett infällt uttag. Om väggen är för smal kan du sätta senildosan lite åt sidan på andra sidan.
Tänk bara på kravet om jordade och ojordade uttag, så det blir rätt. Det kan också behöva skyddas av jordfelsbrytare beroende på vad det nya uttag sitter.
 
  • Gilla
snowjim och 2 till
  • Laddar…
tommib
Måste bara fråga... 1 cm masonit?
 
Vet inte vad jag ska svara på det mer än 1 cm spånskiva, troligen masonit då den har samma färg och struktur som en sådan. D.v.s mörk bryn och glatt på ensa sidan och sträv på andra sidan.

Många snackar på tretex men jag har fått uppfattningen att det består av iallafall 2 olika lager och är oftast tjockare.
 
L
S snowjim skrev:
Vet inte vad jag ska svara på det mer än 1 cm spånskiva, troligen masonit då den har samma färg och struktur som en sådan. D.v.s mörk bryn och glatt på ensa sidan och sträv på andra sidan.

Många snackar på tretex men jag har fått uppfattningen att det består av iallafall 2 olika lager och är oftast tjockare.
Vad 'är det för uttag på andra sidan väggen , infällt , utvändigt
 
Skivan kallas för BOARD och är en typ av "masonit" vilket i sin tyr kommer av varumärket Masonite. Den var rätt vanlig som byggskiva under sena 60 och 70 talet men har i dag till största delen ersatts av "spånskivor" och gipsskivor.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Mikael_L
Precis som müssli skriver.
Fäll in en senildosa på andra sidan väggen, så nära att du kan borra genom bägge dosorna med 16mm borr (normalt använder jag 18mm, men här är det bra om det går så trögt att trycka in VP-röret/flexslangen att den sitter ordentligt direkt)
Dra en kort bit VP-rör/slang genom, se till att den är säkrad, kör ev med smältlim eller buntband runt flexslangen eller likn så den sitter på plats.

Sen drar du ledningar igenom. Så måste du ge akt på ev krav på antingen jordat eller ojordat.
Kanske bäst att du frågar om just detta för sig här på forumet om du är osäker.
Saker som påverkar är bl.a. om det finns el i utrymmet, vad det är för uttag där idag, vad det är för material på golv och väggar.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Tack! Låter som att jag ska låta en elektriker göra detta. Vad jag förstår så går det göra i efterhand även när väggarna är på plats och slutna?
 
L
Men bäst när dom är öppna
S snowjim skrev:
Tack! Låter som att jag ska låta en elektriker göra detta. Vad jag förstår så går det göra i efterhand även när väggarna är på plats och slutna?
Men bäst och enklast när dom är öppna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.