Hej,
Håller på och gör om lite grand i köket hemma.
Vi skulle behöva upp med ett extra eluttag.
Den enda elen som finns tillgänglig och framdragen är tvättmaskinsuttaget, 3-fas, ( på andra sidan väggen ).
Om man märker upp i centralen så att det står tvättmaskin/uttag kök på den gamla tvättmaskinsgruppen, borde det vara tillåtet.

Att man bör undvika att göra så ser jag som självklart, men ibland är det det den metod som ger minst komplikationer.

Elsäkerhetsmässigt, bedömer jag att det inte borde vara några problem.
 
Är fasen ledig så går det väl bra. Men har du en gammal 400V TM som använder fasen är det mindre bra.

Jag måste också säga för ordningens skull att det är en nödlösning.
 
Jag har varit med om nedslag på besiktning för en liknande koppling, det var några år sen men om jag minns helt rätt så hade det något att göra med överkoppling från dosa i våtutrymme som hade apparat inkopplad till uttag i annat utrymme, eller något sånt. Det var inte populärt då i alla fall.
 
Om det är enda elen tillgänglig så rekommenderar jag att du drar fram en ny grupp från centralen. Det vore kanske ändå bra med mer än ett uttag i köket?
 
Tvättmaskiner brukar väl sällan använda mer än två faser? (Okej, min erfarenhet är rätt begränsad, jag har bara sett några enstaka maskiner). I så fall borde man kunna låta två faser gå till tvättmaskinen och den tredje till "annat"...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.