K
Hittar ej info om detta på elsäkerhetsverket. Är det OK att byta ett gammalt uttag till ett nytt med med IP44 klass och inbyggd jordfelsbrytare? Finns ej JFB i centralen. För en tvättmaskin.
 
Nja, det beror på hur långt från duschen uttaget sitter.

Det gamla uttaget lär vara ett ”rakapparatuttag” 110VAC 20VA, dessa sitter (oftast) inte i vanliga apparatdosor utan i rektangulära dosor.
 
  • Gilla
Ken
  • Laddar…
Inte om man ska följa reglerna ordagrant då även alla ledningar i badrum ska skyddas av en JFB. Så om du vill skydda TM med en JFB så ska man egentligen löpa hela lina ut och skydda hela gruppledningen som går till badrummet.

Sedan behöver jag fråga vad ditt gamla uttag är för något. Det har aldrig varit tillåtet med uttag (vägguttag) i badrum som inte är skyddade av en JFB. Om du menar en anslutningsdosa eller annat så behöver man titta på badrumsreglerna ifall det går att montera ett vägguttag på platsen i stället. Kortfattat måste det i praktiken vara torrt på platsen (så IP44 spelar ingen roll) och minst 120 cm till duschhuvudet.

Ett vägguttag med inbyggd JFB är inte billiga så du skulle kanske se på alternativet att låta montera en JFB i elcentralen som skyddar hela huset/lägenheten.

Allt detta är behörighetskrävande ifall det också var en fråga i ditt "Ok".
 
  • Gilla
Ken och 1 till
  • Laddar…
K
Det är gamla anslutningen till tvättmaskinen, uttag var kanske fel ord, men en fast koppling i rund infälld dosa är det. Den sitter över 120cm från duschhuvud. På elsäkerhetsverket står att jag får byta uttag själv i badrum, men jag kan ju inte göra nåt i centralen själv. (Gammal proppcentral) också. Anledningen är att den gamla anslutningen är dålig, sprucken plast, ej IP klassad och samtidigt få en JFB på maskinen. Jag har inte behörighet, är dock elektriker utbildad, för över 30 år sen(!), men jobbar inte med det så jag har inte stenkoll.
 
Att byta från anslutningsdosa till uttag är ett jobb för elektriker, det betraktas som nyinstallation av uttag.
 
  • Gilla
Ken och 1 till
  • Laddar…
K Ken skrev:
Det är gamla anslutningen till tvättmaskinen, uttag var kanske fel ord, men en fast koppling i rund infälld dosa är det. Den sitter över 120cm från duschhuvud. På elsäkerhetsverket står att jag får byta uttag själv i badrum, men jag kan ju inte göra nåt i centralen själv. (Gammal proppcentral) också. Anledningen är att den gamla anslutningen är dålig, sprucken plast, ej IP klassad och samtidigt få en JFB på maskinen. Jag har inte behörighet, är dock elektriker utbildad, för över 30 år sen(!), men jobbar inte med det så jag har inte stenkoll.
Du får inte koppla i/ur/om något fast, bara byta befintligt uttag (som är till för att koppla in utrustning med stickpropp).
 
  • Gilla
Ken
  • Laddar…
K
Demmpa Demmpa skrev:
Att byta från anslutningsdosa till uttag är ett jobb för elektriker, det betraktas som nyinstallation av uttag.
OK. Underlig regel, är ju typ samma sak att byta ett uttag.

Får man ha en fast inkopplad tvättmaskin i badrum utan JFB, gäller nya regler bara vid nyinstallation?
Och får man inte ha JFB på bara tvättmaskinen?
 
NEJ, det är inte samma sak!

En lekman får inte ens koppla ur/i eller byta en fast ansluten apparat, undantag är ljusarmatur i ”torr miljö” där en lekman får byta en fast ansluten ljusarmatur men inte koppla ur/i.
I tex badrum så får inte en lekman byta en fast ansluten ljusarmatur.


Ja, vissa regler känns lite motsägelsefulla.
Men det som lekmän får göra är olika undantag från reglerna.
 
  • Gilla
Ken och 1 till
  • Laddar…
Vad man får göra och hur man bör göra denna installation säkert och bra är två helt olika saker. Vilket väger mest tungt? Likaså är en anslutningsdosa och ett uttag två helt olika saker med olika regler. Det säger jag inte för att klaga, utan bara påpeka att svaren härifrån givetvis är avhängiga av terminologin i frågan.

Jag får uppfattningen att du vill montera ett uttag med inbyggd JFB för att du tror att du får. Det är inte säkert att man i framtiden får byta ett uttag i badrum, föreskrifterna ses över just nu. Man får definitivt inte byta en anslutningsdosa mot ett uttag utan behörighet.

En bättre lösning i alla bemärkelser är en JFB i centralen, men det är ju ett lite större jobb. Oberoende av hur TM kopplas in (fast eller via uttag) så bör den givetvis skyddas av en JFB. Att skydda ledningen i väggen är kanske inte lika viktigt och man kan dividera om detta arbete innebär att alla dagens regler plötsligt ska gälla för hela badrummet. Man kan därmed montera ett uttag med inbyggd JFB om man vill, och bedömer att kabeln till uttaget som löper inom badrummet är skyddad.
 
  • Gilla
Ken och 1 till
  • Laddar…
K
OK, då fattar jag, att jag inte får byta enl. reglerna. Det var denna info jag inte hittade, (eller fattade), på elsäkerhetsverket. Tack för svaren!
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Lite sent svar, som inte säger mycket om vem så för göra vad (det är ju redan...)

En fast inkopplad tvättmaskin måste inte skyddas av jordfelsbrytare (men det är bra)

Alla former av uttag i badrum skall vara skyddade. "Vanliga" vägguttag skall vara jordade och skyddas av jordfelsbrytare. De gamla rakapparatuttagen (110V/20 VA) var helisolerade... (Och så finns det regler om placering relativt badkar/dusch)

Formellt, som det skrevs ovan, skall även ledningarna i badrum skyddas.

Men om vi nu ser till verkligheten: Jag menar att en tvättmaskin i ett vägguttag med inbyggd jordfelsbrytare är betydligt säkrare än en fast inkopplad tvättmaskin utan jordfelsbrytare - bland annat för att den ömtåliga ledningen, som går från väggen löst hängande fram till tvättmaskinen, faktiskt blir skyddad av jordfelsskyddet då.

Så i grunden tycker jag att TS tanke på ett vägguttag med inbyggd jordfelsbrytare är en ganska bra tanke - det är bara väldigt synd att sådana uttag är så förbålt dyra i den här änden av världen, trots att det egentligen inte finns någon teknisk orsak till det.

Däremot är det så att om man väljer alternativet med jordfelsbrytare vid elcentralen kan man fundera på att skydda hela anläggningen (som kanske inte är så stor om det är en lägenhet) med jordfelsbrytare, och inte begränsa sig till just tvättmaskinen. Då blir det en rejäl säkerhetsförbättring för hela bostaden - den är verkligen att föredra! Även om det kan bli "lite problem" vid installationen - det vill säga att man hittar och snubblar på något jordfel som har varit tyst och funnits innan - så är det bra! I värsta fall kan man faktiskt behöva byta en gammal spis - men det är inte jordfelsbrytarens "fel" om den hittar brister som varit men hållit sig gömda innan! Vanligaste ställen att hitta problem är just spisar, värmeelement och värmepatroner/varmvattenberedare.

En liten fundering över hur reglerna för vad man får göra utan behörighet ser ut: Tanken är nog att man skall klara av att byte en lika till lika - tråd för tråd så att säga. Det är dock inte många år sedan förtroendet för detta ökades från 2 trådar till 3. (Det var länge bara ojordade uttag man fick byta själv). I tanken "byta" ligger just att man inte skall ändra! Om det går från fast inkoppling till vägguttag för stickpropp så är det ändring.

Och så förresten - apropå "lika för lika"... Det heter numera att elinstallatören "är auktoriserad", inte "har behörighet"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.