Hej

Har lite funderingar kring hur man kan löser det med spot ute i trädgården.

Jag ska lägga rör med godkänd ledning i ut till de punkterna där jag vill kunna sätta spoten.
Givetvis har jag satt en jordfelsbrytare på en separat fas.

Nu till min fundering.

Lagen säger ju att man måste sätta uttaget 1,7 m över mark om man inte har självstängandelock mm.
Vilket inte är så snyggt med tanke på om man ska belysa några stenar som är 0,5 cm höga.

Kan man sätta IP-klassade kopplingsdosor på en stolpe typ 30 cm över marken?
Sen om man vill ansluta något så gör man en luftkoppling i den.
Är detta ok?
Får man ansluta sådan lampor till en fast anslutning?

Eller ska jag köra uttag och bygga en låda runt så att jag kan låsa om den.

Har ni några bra förslag?


Hoppas ni förstår min fråga
 
Redigerat:
Ingen som har lite tipps och råd.
Hur gör alla ni som har dammar med stickkontakts pump.
 
Om du bryr dig om vad LAGEN säger så får du inte göra nånting alls av ovanstående.. ja förutom att gräva dike där elektrikern ska lägga kabel..
 
Du får sätta uttag ip44 horisontellt från 0 - 0.5m "ute i det fria" även dosor med ip44 och uppåt. Dom har lock och är petskyddade.

Du kan ju tänka på om där ska köras med maskiner eller andra grejer som kanske kan skada uttagen el dosorna då kan det för den sakens skull vara värt å skydda eller flytta upp.
 
Eller bygga in i lämplig fin trälåda. Och kom ihåg att göra ett litet hål i lägsta punkten i uttaget.. Så att kondensvatten kan rinna ut, och gå in med kabel underifrån.
 
Fotsvett skrev:
Du får sätta uttag ip44 horisontellt från 0 - 0.5m "ute i det fria" även dosor med ip44 och uppåt. Dom har lock och är petskyddade.

Du kan ju tänka på om där ska köras med maskiner eller andra grejer som kanske kan skada uttagen el dosorna då kan det för den sakens skull vara värt å skydda eller flytta upp.
Så det är ok att sätta detta så?
I andra trådar står det ju att det måste vara över 1,3 och under måste locken låsa sig själva? Lite fundersam blir jag allt.
Vad gäller?

Givetvis ska jag ha en elektriker som kopplar men jag vill ju göra så mycket som möjligt för att spara pengar och så att man kan förberedda stolppar med mera
 
japp det ä ok. jordfelbrytare ett krav. och placera horisontellt asså inte brunnarna uppåt.
Låsa vet jag inte varför, de ä väl så ingen annan kommer och lånar ström när du inte är hemma? Är det för säkerheten för barn osv så borde man ju ha lock och lås på uttagen i hemmet och i offentliga miljöer, men där ä de vanliga petskyddade uttag :)

Man kan om man vill sätta en 2 poligbrytare vid ytterdörren så man kan bryta både fas och nolla om så skulle behövas någongång.
 
Satt och läste på denna http://www.elsakerhetsverket.se/download/18.60a759a611147b1cd6180004381/1999_5.pdf

Under 552.2.3 står det ju ( Sida 134)

I utrymmen och på platser, inomhus och utomhus, där barn kan vistas skall fast monterade
uttag vara utförda eller placerade så, att risken för olycksfall begränsas.

Råd: Risken för barnolycksfall kan begränsas genom att uttagen
– utgörs av s.k. petskyddade uttag eller
– placeras minst 1,7 m över golv eller mark eller
– är skyddade av fast inredning eller stationär utrustning såsom spis eller kylskåp eller
– är blockerade eller
– är försedda med självstängande, självlåsande lock.


Så om man tolkar detta rätt så räcker det ju med petskydd som du säger. Efter som det står eller efter allt.
Då behöver man ju bara uppfylla ett av kraven. Eller tänker jag fel?

På sida 171 står det ju om kapslingen det säger ju att under 0,5 m ska det var IP44

Så enligt deras rekommendationer så är ju precis om du säger IP44 + Petskydd och jordfelsbrytare.

ELLER TOLKAR JAG ALLT FEL?

Är detta något som har ändrats för det verkar som det var andra krav förut?
Med hur lågt man fick sätta dom
 
Förr, innan alla uttag var petskyddade fick man ej sätta under 1.7m ute (tror jag). Jag brukar hursomhelst alltid sätta uttag ute högre upp.. Mindre åtkomliga för skador (att man kör in skottkärran i den tex) och skulle kännas konstigt att ha ett uttag 300ög ute på en altan tex
 
Rrrrr skrev:
Förr, innan alla uttag var petskyddade fick man ej sätta under 1.7m ute (tror jag). Jag brukar hursomhelst alltid sätta uttag ute högre upp.. Mindre åtkomliga för skador (att man kör in skottkärran i den tex) och skulle kännas konstigt att ha ett uttag 300ög ute på en altan tex
Jo absolut. Hade det varit vid husvägg eller på altan så hade jag inte brytt mig om den satt 1,7 upp
Men som jag skrev, när stenarna är ca 70 cm höga vill jag gömma kontakten mellan dom och inte ha en påle mitt i trädgården som är 1,7 m
Inte riktigt design mäsigt kanske :)

Tror inte det är så stor risk att jag kommer göra åverkan på den. Då den ska sitta tigt mot en bamse sten.


Har tittat lite på andra hus runt där jag bor och där ser jag att de har satt uttag runt höjden 50 cm.
Och vad jag vet så har en firma gjort det.

Det är bara så att jag ahr ringt runt lite och vissa säger på ett sätt och andra kör på detta med IP44 och petskyddat.
Vad ska man tro på?
 
IP 44, petskyddat och JFB, kan räcka men man måste även tänka på att apparaterna inte av misstag kan skadas pga av deras placering. Ett uttag som hamnar under tex. snö och om det blir blidväder kan ju bli fullt med vatten och därmed utgöra en olycksrisk. Det finns många saker som kan hända som man inte tänker på
 
Nä givetvis,
Men rekommendationerna säger ju IP44 + petsäker + jfb
Troro även att jag ska bygga en box runt dom och sätta dom lägst 50 cm. Inte så troligt att det blir 50 cm snö i söder mer.
Men jag ska ringa min elinstaltör och boka och se vad han rekom
 
som jag sa innan, ip44, petskydd och jfb. Skydda gärna mot eventuella skador om den sitter vid ett utsatt läge. En 2 polig brytare inomhus vid ex ytterdörren eller där kabeln kommer in är ju inte fel om man vill bryta uttagen dagtid men det är ju helt efter smak.
 
  • Gilla
näslund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.