Hej!
Är relativt nyinflyttad i en BR och noterade efter ett tag att säljaren lämnat ett uttag i taket öppet. Min teori är att han haft nån typ av plafond eller liknande där och sedan inte kunnat återställa helt när de flyttade ut.

Är en rookie på detta, annars skulle jag såklart inte skriva och fråga här.

Se bild! Vad behöver jag för att återställa detta så att vi kan få upp en lampa här?

Tack på förhand!
 
  • Ett öppet takuttag med synliga kablar och kopplingsdosa i ett vitt tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som där finns en jordat lamputtag i den röda detaljen, ett mässingsfärgat jordstift tycker jag mig kunna skymta.
Stäng av strömmen och försök lirka ut grunkan ur dosan och se hur det ser ut.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Tack för era svar, Jocke och etompau!
Det är ett lamputtag som fungerar som det ska, vad det verkar. Så det som saknas är resten så att vi kan hänga och koppla in en lampa, så att säga. Vad exakt är det vi behöver köpa? :giggle:
 
Tack, topmount!
 
Hittade nu själva uttaget som säljaren lämnat i en låda. Verkar som att det saknas den avlånga metallbrickan som ska skruvas i de två hålen i taket (?). Han har säkert slarvat bort den metallbrickan, så han struntade i att fixa det.
Kan jag lösa detta på något sätt? Letar febrilt över nätet efter ett uttag som ser exakt likadant ut, dvs med krok och en ett skruvhål bredvid själva uttaget där proppen ska i. Nån som har en aning om var det kan finnas eller kallas?
 
  • Hand håller ett vitt takuttag med krok och ett skruvhål, saknar metallbricka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller ett takuttag med krok och en tom skruvplats, mot suddig inomhusbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
F freoddie skrev:
Hittade nu själva uttaget som säljaren lämnat i en låda. Verkar som att det saknas den avlånga metallbrickan som ska skruvas i de två hålen i taket (?). Han har säkert slarvat bort den metallbrickan, så han struntade i att fixa det.
Kan jag lösa detta på något sätt? Letar febrilt över nätet efter ett uttag som ser exakt likadant ut, dvs med krok och en ett skruvhål bredvid själva uttaget där proppen ska i. Nån som har en aning om var det kan finnas eller kallas?
Det där är någon ovanlig modell, inget jag någonsin själv sett. Inget uttag som vanliga svenska elektriker brukar komma i kontakt med.
Så att hitta ett likadant eller delar blir kanske tufft, någon måste ju identifiera modellen och kunna säga vad för märke det är.

Men det kanske är något skrivet på den röda delen, eller kanske något inpräglat i plasten i det vita locket.


Jag skulle bara köpt ett nytt och bytt ut allt.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag skulle bara köpt ett nytt och bytt ut allt.
Jag med, typ något liknade detta.

Taklampa utan skyddsglaset som visar en E27-sockel och en saknad skruv inringad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men sitter den röda klumpen stadigt fast? Då kanske det bara fattas en skruv, inringat nedan?
Röd eldosadapter installerad i vägg med inringad tom skruvhålsplats, omgiven av färgade elkablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en lampa med en inringad skruvhål där det kan fattas en skruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J
Tack för er hjälp!
Mikael_L då förstår jag varför jag inte hittar nån. Får väl helt enkelt byta ut allt, lutar det åt. Lite märkligt dock att man valde att sätta in så pass ovanliga grejer, huset byggt 2017.

Alfredo den sitter inte fast utan hänger bara. Så det funkar inte med endast den skruven...

Tack för hjälpen
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.