Hej.

Jag håller på att fundering lite på vår kommande renovering av garaget. Garaget kommer bli isolerat och hållas >5 grader året runt. Bilen kommer nog aldrig köras in så man kan nog beteckna byggnaden som förråd/arbetsbod.

Jag vill ha "infälld el". Jag är inte elektriker men svärfar är. Vi kommer göra dragningen tillsammans. Problemet är att svärfar främst är skrivbordselektriker/arbetar som ingenjör och han har därför inte stenkoll på marknaden av dosor etc.

I taket planeras för fyra ljuspunkter där två av dessa trappkopplas för allmänbelysning. Övriga två är fokusljus vid arbetsplats. Vidare önskas två dubbeluttag samt ett 4-väguttag i taket. Jag vill hålla väggarna så rena som möjligt då förvaring är a och o i utrymmet. Två uttag planeras under strömställarna vid port och dörr.

Taket är ett svagt lutande pulpettak. 195mm takregel med stenullsisolering -> plast -> 28x70 gles -> enkelgips.

Jag såg att elkos apparatdosor är godkända för EI30 (vilket är ett krav). Finns det lämpliga apparatdosor att använda i taket med mina förutsättningar? Kopplingar tänkte jag att svärfar nog gärna gör i takdosorna.

Jag hade tänkt använda eljo trend (tror jag). De känns billiga, rätt så rejäla och jag upplever att sladden sitter bra fast i dessa. Några andra förslag? Jag antar att det räcker med ip21.

Jag försöker bifoga en kladd över hur jag tänker.

ImageUploadedByByggahus.se1338981210.379209.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I garage menar jag såklart... Inte på utsidan.
 
ELJO Trend är förlegat, Exxact är både bättre och snyggare. :)

//Patrik
 
Takdosor till lampor och apparatdosor till apparater, fabrikatet är av underordnad betydelse men dom "dyra" ÄR bättre i frågan om funktion och brandsäkerhet.
 
Ok. Hur är det montagedjupet på apparatdosor? Finns det apparatdosor som ligger på ca 40 mm djup? Jag vill helst ha allt installationsmaterial på insidan plasten.