Hej.

Jag håller på att fundering lite på vår kommande renovering av garaget. Garaget kommer bli isolerat och hållas >5 grader året runt. Bilen kommer nog aldrig köras in så man kan nog beteckna byggnaden som förråd/arbetsbod.

Jag vill ha "infälld el". Jag är inte elektriker men svärfar är. Vi kommer göra dragningen tillsammans. Problemet är att svärfar främst är skrivbordselektriker/arbetar som ingenjör och han har därför inte stenkoll på marknaden av dosor etc.

I taket planeras för fyra ljuspunkter där två av dessa trappkopplas för allmänbelysning. Övriga två är fokusljus vid arbetsplats. Vidare önskas två dubbeluttag samt ett 4-väguttag i taket. Jag vill hålla väggarna så rena som möjligt då förvaring är a och o i utrymmet. Två uttag planeras under strömställarna vid port och dörr.

Taket är ett svagt lutande pulpettak. 195mm takregel med stenullsisolering -> plast -> 28x70 gles -> enkelgips.

Jag såg att elkos apparatdosor är godkända för EI30 (vilket är ett krav). Finns det lämpliga apparatdosor att använda i taket med mina förutsättningar? Kopplingar tänkte jag att svärfar nog gärna gör i takdosorna.

Jag hade tänkt använda eljo trend (tror jag). De känns billiga, rätt så rejäla och jag upplever att sladden sitter bra fast i dessa. Några andra förslag? Jag antar att det räcker med ip21.

Jag försöker bifoga en kladd över hur jag tänker.

ImageUploadedByByggahus.se1338981210.379209.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I garage menar jag såklart... Inte på utsidan.
 
ELJO Trend är förlegat, Exxact är både bättre och snyggare. :)

//Patrik
 
Takdosor till lampor och apparatdosor till apparater, fabrikatet är av underordnad betydelse men dom "dyra" ÄR bättre i frågan om funktion och brandsäkerhet.
 
Ok. Hur är det montagedjupet på apparatdosor? Finns det apparatdosor som ligger på ca 40 mm djup? Jag vill helst ha allt installationsmaterial på insidan plasten.

Något annat jag bör tänka på vid montage av App-doser i tak?
 
Tja, finns ju alltid HW35 från Spelsberg (säljs av alla el-handlare på nätet under olika namn ,oftast bara "HW 35"). 35mm djup. KAn bli trångt om apparaten bygger mer än minimalt in i dosan.
 
ELJOs dosa VP-2 är en bra dosa med den kan man justera djupet efter montage, dosan framkant ska flyta jäms med ytskiktet när allt är färdigt. Dom är även lite djupare så att man har lte bättre kopplingsutrymme.
 
Ja, jag gillar den dosan i vanliga fall. Gillar de flexibla studsarna. Är inte dess djup till dess nackdel här? Eller trycker man försiktigt upp dosan mot plasten någon cm eller så? Och fäster i en kottlad glespanelbit?
 
Ja, som du säger. Men man behöver inte vara överdrivet försiktig använder man "riktig" plast tål den mycket mer än man kanske skulle tro
 
4-vägsuttag finns vad jag vet bara som utanpåliggande, men har fästanordningar för att kunna fästas i en infälld apparatdosa.

Om jag vore dig så skulle jag nog sätta några uttag på vägg också, för att driva t.ex. en radio/stereo eller liknande utan att behöva ha en sladd upp till taket.

Om du bara sätter uttag i taket så sätt åtminstone några uttag så nära väggarna att de kan "fungera som vägguttag". Det blir inte snyggt om du kommer på att du vill ha ström till något i en hylla längs väggen som är upptill på din riktning, med en skarvsladd från mitten av taket fram till den väggen (och som kanske inte hänger ända uppe vid taket för en eventuell hylla kanske inte når ända upp och när man står där rent praktiskt kanske man inte direkt är sugen på att leta reda på klammer).


En variant är att sätta uttagen på vägg men i takhöjd, då är de inte så mycket i vägen för förvaring men du slipper ändå risken att kablar hänger i taket.
 
Skensystem i taket kanske?
 
Jag tar till mig åsikten om några uttag i väggarna. Kan nog vara smart till radio, arbetslampa och laddare etc. Tack får detta!
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.