Hejsan,

I mitt kök matas ugnen och hällen av en trefas matning. Samtliga tre faser går till en dosa - samtliga faser går till ett periflex-uttag och en av faserna till ett vanligt uttag. Ugnen är kopplad till det vanliga uttaget - hällen till perfilex-uttaget men använder bara dom två faserna som inte ugnen använder ...

Nu till min fråga - är det ok att i dosan, dra den fas som matar ugnen till ytterliggare ett uttag som placeras så att man kan ansluta diverse köksmaskiner till den ... kabeln dit måste givetvis vara 2.5 mm2 eftersom den är avsäkrad med 16A - ugnen drar bara 1kW villket gör att köksmaskinerna kan belasta den med upp till ca 2.5 kW utan att säkringen går ... har dock för mig att man inte får blanda olika förbrukningstyper hur som helst på en grupp ...
 
Om du delar upp en trefasgrupp så måste säkringen till den ha allpolig brytning, dvs. det skall inte gå att fälla säkringen till endast en fas utan att alla tre faser följer med.

Sedan kan man diskutera lämpligheten i att dela upp grupper som du beskriver... Jag skulle undvika det.
 
Mikael_L
RikardJ skrev:
Nu till min fråga - är det ok att i dosan, dra den fas som matar ugnen till ytterliggare ett uttag som placeras så att man kan ansluta diverse köksmaskiner till den ... kabeln dit måste givetvis vara 2.5 mm2 eftersom den är avsäkrad med 16A - ugnen drar bara 1kW villket gör att köksmaskinerna kan belasta den med upp till ca 2.5 kW utan att säkringen går ... har dock för mig att man inte får blanda olika förbrukningstyper hur som helst på en grupp ...
Under vissa förutsättningar tillåtet, alltid olämpligt !

Förutsättningar som allpolig brytning, JFB samt bra uppmärkning. Men som sagt nåt man i första hand ska undvika om det går att göra på annat sätt. Så har jag iaf uppfattat svaret på denna fråga.. Frågan har diskuterats ett flertal ggr här i olika trådar.

Jag återger här endast min minnesbild i vilka rekomendationer denna fråga alltid slutar i.
 
Jo - jag hade en känsla av att det inte var lämpligt (även fast jag har både JFB och tre-polig säkring) ... är det bara det faktum att installationen blir svåröverskådlig som gör den olämplig eller finns det någon annan anledning ?
 
Tycker att det finns lite varierande svar på frågan även från behöriga.

Men en invändning som jag sett från behörig elektriker är att (nu antar jag att du har 16A säkring på de 3 faserna) många prylar som kan kopplas i ett vanligt uttag är inte avsedda (godkända ?) att kopplas in på ett uttag som är säkrat högre än 10A.

Det vanliga uttag som nu sitter till din ugn skall enl. samma källa vara monterat så att man inte enkelt kan koppla in något annat är den tänkta ugnen på det.

Samtidigt ahr det funnits inlägg här på forumet från behöriga att det är helt OK men olämpligt.

Så det verkar finnas tolkningsutrymme.
 
Jag är elinstallatör och tycker att du ska dra ut en ny kabel från centralen istället för att knåpa ihop allt till en enda röra!
 
Jag har redan en grupp som bara används till belysning, fläkt och uttag i köket så det får bli att lägga till ytterligare ett uttag på den gruppen - hade dock varit installationsmässigt enklare att använda spisgruppen då den dosan sitter bättre till i förhållandet till platsen jag vill ha uttaget på - men jag pratade just med "min" elektriker och han bekräftade att det inte är lämpligt att ha någon annan förbrukare än ugn/häll på den gruppen


tack för hjälpen ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.