renovering av sommarhus på gång. Bla annat kommer en vägg med uttag att försvinna. Har en tanke på att sätta en kontakt mitt i golvet typ gymnastisal för att kunna mata en köksö. Nån som gjort detta och kan delge erfarenheter. Tänkt golv är klinker
 
Är det inte bättre att gå upp med ett rör och lösa resten ovan golvet? Infällda uttag i golv ser jag nyttan med om man ibland använder det och ibland inte mem ön kommer väl alltid vara ansluten och döljer dessutom installationen. Vill du någon gång ta bort köksön så får man efter bästa förmåga laga ett 18 mm hål i en platta. Jag tänker att om ön försvinner så har du inte så stor nytta av uttaget i golvet.
 
BirgitS
Låter ju inte helt bra med ett uttag i golvet den dagen någon spiller ut vatten på golvet.
 
tommib
Håller med Bernieberg. Släpp upp rör/slang där köksön ska vara, koppla ovan golvet. Varför skulle du vilja böja dig ner för att ansluta utrustning ändå? Eller är köksön tänkt att vara mobil?

En tanke kan vara att ha matningen i en närliggande dosa så att det är lätt att dra ur ledarna den dagen köksön ska bort.
 
Är det meningen att det ska vara fast köksö så släpp upp ett rör bara. Ska den vara flyttbar är det en annan femma.
Släpp förresten upp fler rör, gärna ett 20-rör också, med viss regelbundenhet kommer det trådar där folk vill ha fler funktioner i köksön men bara har ett rör.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Flyttbar ö är tanken...
 
tommib
Det är svårare. Då skulle jag säga att det beror mycket på förutsättningarna i övrigt, t.ex hur mycket den förväntas flyttas och vart.
 
tommib
Aldrig gjort det heller men de man ser brukar vara trasiga pga utsatt miljö. Nu är väl inte ditt kök en gymnastiksal eller butik men det är ändå en uppenbar risk att man spiller vätskor och sånt på golvet. Så länge den är stängd är den säkert tät men med en stickpropp i kan du glömma allt vad kapslingsklass heter.

Om du absolut måste ha uttag i golvet är den typen som Fotografen länkar till bäst så vitt jag vet.
 
Finns varianter där inte själva uttaget är en balja, utan fälls upp lite vid användning. Känns bättre på något vis.
Pop-up eluttag med två kontaktuttag som är uppåtlyfta för användning.
 
tommib
Nja, inte om det ska vara golvintegrerat och det står en köksö där som är flyttbar. Kalla mig pessimist men jag tänker att man förr eller senare kör på den med köksön. Dessutom kan den poppa upp om man inte har köksön där.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
5
Det närmaste jag har kommit dessa golvuttag, (de som fotografen visade i sitt inlägg )är att jag har kopplat dem, de var redan monterade på golvet.
Man hade reglar upp ett golv på det befintliga golvet och därefter skruvat fast dem i det befintliga golvet under.
Var dock ett tag sen jag gjorde det, hur de fungerar idag vet jag inte.
De är som ABB's metallkapslade uttag med skruvplint.
Men det är allt jag kan säga om dem. Rätt robusta annars i sin design. Garos har IP klass 65 om de tätas rätt enligt Garo
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.