Får jag ha ett jordat uttag i sidan (vertikalt) på altanen, det hamnar ganska nära (15cm) en stengång som ska vara utanför trädäcket? Det är tänkt att ligga infällt i liggande brädor och dragning av röret blir under däcket. IP-klassning som ev krävs?

Kjell G
 
Finns infällda uttag på ip44 som du får sätta.

"IPX4 Material som är placerat på ett vinkelrätt avstånd av högst 0.5m från ett vågrätt eller lutande plan (mark, golv, yttertak etc)"

Behövs inte men det är alltid bra att fuktskydda en smula där rören kommer in i dosan med nå silicon eller nått sånt så är du säkrare, kanske ett litet dräneringshål i botten med på dosan, överkurs men varför inte :).
Jordfelsbrytare krävs..
 
Bloink skrev:
Ett sådant här kanske hade varit lämpligt ?
[länk]

Står dock ingenting dess ip-klass.
Det uttaget föreslog en elektriker också, men det är ju avsett för att sitta horisontellt i golvet. Förstärkt i metall för att man ska kunna köra möbler mm över det. Sådana finns oftast i konf. lokaler, teatrar o aulor mm.

Mitt är tänkt att sitta vertikalt o då behövs inte den förstärkningen, däremot är det ju bra om det är infällt eller skyddat från ofrivilliga sparkar/påkörningar av gräsklippare mm. Eftersom det är utomhusmiljö så måste det vara minst IP44, kanske finns det också krav på att uttag utomhus inte får sitta så lågt? Alla mina övriga uttag utomhus sitter på minst 1.80, både på altaner o vid carporten. Behöver ett klarläggande om vilka regler som egentligen gäller.

Kjell G
 
Som jag sa tidigare,

"IPX4 Material som är placerat på ett vinkelrätt avstånd av högst 0.5m från ett vågrätt eller lutande plan (mark, golv, yttertak etc)"

Alltså duger det gott med ett IP44 infällt uttag och givetvis att där finns jordfelsbrytare.
 
Uttag måste sättas på minst 1700mm höjd om de inte uppfyller något av följande: petskyddat, blockerat eller självstängande m. självlåsande lock.
 
Petskyddat är ju alla uttag.. Måste vara låsbart om de ska vara lägre ner!
 
snaggletooth skrev:
Uttag måste sättas på minst 1700mm höjd om de inte uppfyller något av följande: petskyddat, blockerat eller självstängande m. självlåsande lock.
Just den här föreskriften blir jag inte riktigt klok på. Å ena sidan sägs det att uttaget skall vara petskyddat eller placeras så att barnolycksfall begränsas. Men sedan står det - om det är petskyddat och placeras 1,7m över golv eller mark så anses det barnsäkert. Så var kom eller ifrån i meningen innan då man sedan säger att både petskydd och placering gäller? Är detta ett av livets stora mysterier eller har någon nån bra förklaring? :)

Nu är ju jag ändå en förespråkare av hög placering då det också skyddar uttaget från mekanisk påverkan om man inte löser det på annat sätt.
 
pefo skrev:
Just den här föreskriften blir jag inte riktigt klok på. Å ena sidan sägs det att uttaget skall vara petskyddat eller placeras så att barnolycksfall begränsas. Men sedan står det - om det är petskyddat och placeras 1,7m över golv eller mark så anses det barnsäkert. Så var kom eller ifrån i meningen innan då man sedan säger att både petskydd och placering gäller? Är detta ett av livets stora mysterier eller har någon nån bra förklaring? :)

Nu är ju jag ändå en förespråkare av hög placering då det också skyddar uttaget från mekanisk påverkan om man inte löser det på annat sätt.
När jag läser den texten om begränsning av barnolycksfall uppfattar jag det som att det är >1,7m ELLER petskydd ELLER blockerat ELLER i skydd av fast inredning o.s.v.

Men som du säger, hög placering är ju alltid att föredra.
 
Jag är svag för E18 968 12 :)
 
marcusen skrev:
Jag är svag för E18 968 12 :)
Hittar inte detta. Ni som förespråkar infällda i apparatdosa; är det verkligen ok att sätta en sådan utomhus under ett trädäck?

Barnsäkert, låsbart o petskyddat; tänker på motorvärmaruttag. Kanske ett sådant vore bra? Meddela gärna om någon vet exakt vilka regler som gäller.

Kjell G
 
Kjell_G skrev:
Hittar inte detta. Ni som förespråkar infällda i apparatdosa; är det verkligen ok att sätta en sådan utomhus under ett trädäck?

Barnsäkert, låsbart o petskyddat; tänker på motorvärmaruttag. Kanske ett sådant vore bra? Meddela gärna om någon vet exakt vilka regler som gäller.

Kjell G
Det är ok att sätta ett uttag enl. tidigare inlägg (infällt petskyddat IP44 skyddat av JFB, dräneringshål i dosan). Ett regntak också är inte heller fel.
 
marcusen skrev:
Jag är svag för E18 968 12 :)
Ett ganska robust uttag men dyrt och så är öronen för låsningen av locken lätta att slå av (haft problem med det på jobbet, men det beror till 99% på hårdhänta hantverkare som tycker att de är i vägen) och då blir det ett stort hål där rätt in i uttaget.
 
OK, tack då vet jag. Kabeln är förlagd i rör under altangolvet, ska tänka på att göra dränering i lägsta punkten. F.ö är det ett inkapslat uttag IP44 (med lock o petsäkert) så det ska räcka. Inga delar kommer att sticka ut så mekanisk påverkan blir det inte tal om, mer än om kontakten sitter i förstås.

Kjell G
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.